Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Yan yan
MEDLEM

Dricks bokföring

Hej! Jag använder lönebesked i Visma eEkonomi.  Dricks som betalades av kunder med kort och bokfört  dricksen på konto 2896.  Dricksen ska delas ut till anställda med löneart” tillägga förra skatt” och anställda ska senare deklarerar 40% skatt i sin inkomstdeklaration.   Hur kan jag hantera i lönebesked som bara har ” löneart förra skatt, engångs skatt”, och ” Löneart förra skatt, skatt tabell” ?

 

Mvh

Yan  

 

 

 

 

 

 

 

Men i lönebesked har jag bara löneart ” tillägg förra skatt med skatt”.

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Yan yan  

Tack för att du skriver till oss. 

 

Precis som du säger så finns lönearterna Tillägg före skatt, tabellskatt och Tillägg före skatt, engångsskatt att välja på om det ska redovisas som vanlig lön.

 

Väljer du att använda du den med engångsskatt så kan du lägga in 40% som engångsskatt på den anställde så dras det automatiskt rätt (om du inte betalar ut andra typer av lön med engångsskatt som ska ha en annan procent då).

Om det ska dras mer skatt på lönen än vad tabellen eller engångsskatten säger så kan du använda lönearten Extra skatt för att dra lite mer.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig

//Tinna

Hej! Tack för svaret!

Hur kan jag lägga in procentsats till 40%? Jag använder lönebesked i Visma eEkonomi. 

Mvh

Yan 

Hej @Yan yan  

Det gör du på den anställda - fliken Löneuppgifter. Se bild

 

 

//Tinna

Tack! Tusen tack för hjälpen! 

Mvh

Yan