Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erixx78
MEDLEM

Dubbel betalning av abonnemangsfaktura eEkonomi

Hej,

Jag är inte helt vass på detta, jag funderar på hur jag ska göra? Jag har dubbel betalat min mobilabonnemangsfaktura och så fick jag en faktura månaden efter på 0 kr hur bokför jag dubbel betalningen?  Tacksam för lite tips..

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej och välkommen till forumet! 
 

Hur har du registrerat den dubbla utbetalningen i programmet? Jag uppfattar det som om du inte kommer att få tillbaka pengar från din leverantör utan att du helt enkelt har pengarna innestående hos dem och detta är anledningen till att du har fått en faktura på noll kronor. I programmet Visma eEkonomi har du ingen möjlighet att registrera en faktura på noll kronor men jag ska visa hur du gör nedan. 

 

Du har fått en leverantörsfaktura på t ex 100 kr och lagt in den i eEkonomi. Du har dock råkat betala 200 kr.

 

1. Du registrerar utbetalningen på 200 kr via Kassa och bankhändelser Matcha.

2. Välj först att matcha mot Betalning av leverantörsfaktura. Välj fakturan det gäller.

3. Nu kommer du ha ett Belopp kvar att stämma av nere till höger på 100 kr. Klicka på Ny bokföringshändelse. Du ska nu matcha resterande belopp.

4.Bokför mot Övrig uttag/Egen kontering och plocka upp samma konto som du konterade leverantörsfakturan mot - här menar jag kostnadskontot för telefoni 62xx.

 

Om det är så att du istället ska få tillbaka pengarna så kan du följa vårt användartips Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig. 

/Tinna

 

 

Hej!

Tack för svaret. Men det var jag som var lite otydlig. Först betalade abonummangsfakturan samma dag som pengarna skulle vara dom tillhanda. Sen några dagar senare kom en påminnelse som jag tyvär också betalade 🤔 Så första fakturan är bokförd, så nu har jag en extra betalning på 436kr som jag inte vet hur jag skall göra med? Hoppas det vart lite tydligare nu.

Mvh Pär