Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

swealf
MEDLEM

Dubbel bok förd verifikation

Hur gå till väga när man har bokfört en verifikation 2 gånger (en inbetalning).

Har kollat på hjälpen men hittar inget som fungerar.

Det är så att jag fick radera hela bokföringen och börja om från början 

Har fört in SIE-fil för 2021

Har sen knappat in 2022 men jag råkade dubbel bokföra kundfakturor  för Nov-Dec

Så nu har jag 23 verifikationer som jag måste få bort på något vis.

 

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Är det fakturorna eller betalningarna som blivit dubbelt? Är det fakturor får du kreditera dubbletten. Är det manuella verifikationer kan du göra en korrigeringsverifikation och vända alla raderna som inte ska finnas kvar.  

Hej

Det är fakturor.

 

AnnicaL
CHAMPION

Är det fakturor du skapat i programmet och som ligger obetalda krediterar du dem och matchar kreditnotan mot fakturan. Om du bokfört betalning på dem ångrar du betalningen först via Bankhändelser och krediterar därefter. 

Ja det är fakturor som är skapade i programmet och som jag sen sålt till Prioritet och då har jag fått en AVR som jag bokför när jag fått betalt

Då låg dom här fakturorna som obetalda/försenade, så bara för att få bort dom därifrån så registrerade jag dom manuellt trodde att dom skull kvittas mot AVR.

Men det vart dubbelt bokfört.

AnnicaL
CHAMPION

då är det kreditering av de fakturorna som gäller för att få bort dem. Svara ja på om krediten ska kvittas mot fakturan i slutfasen så slipper du se fakturorna som obetalda. 

swealf
MEDLEM

Okej det har löst sig med fakturorna.

Nu ett nytt problem det gäller en betalning till skatte kontot som har blivit bokfört 2 gånger.  Så här ser det ut.

1930                Kredit 220839 
1630                Debet  220839 
Gjorde en korrigering så här.
1930                Debet 220839
1630                Kredit 220839
Men jag tycker att det inte ser rätt ut?
För jag ligger -283368:- på kontot 2022-12-31. Det skall vara 12681:- enligt bankkontot.Det ligger några fler dubbla betalningar i bokföringen men det här är den största som jag hittat
Så jag måste få bort den här verifikationen.
 
 
                
 
 
AnnicaL
CHAMPION

Din korrigering ser helt korrekt ut om det var så att det fanns 2 stycken likadana poster. Du kan göra likadant med de övriga posterna du hittar som blivit dubbla. Det är en bra vana att varje gång du bokför manuellt på konto 1930 kika på vilket saldo som visas efter din bokning - stämmer det med bankkontot saldo så är det korrekt gjort. Se också till att stämma av konto 1930 mot bankens kontoutdrag varje månad.