Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Nilsson
MEDLEM

Matcha löneunderlag eEkonomi

Hej.

 

Innan lönedelen uppdaterades i eekonomi så kunde jag göra en lönespecifikation vid den 20:e och skicka som pdf till anställda. Fick då även ett verifikationsnummer för den lönespecifikationen.

Sen vid den 25:e så gjorde jag löneutbetalningen till anställda och kunde då via kassa-bank matcha den utbetalningen mot lönespecifikationen som gjordes den 20:e. Verifikationsnumret som jag fick den 25:e var inte samma som jag fick den 20:e. När programmet fungerade på det viset så tyckte jag att det var lätt att hålla koll på lönebesked och utbetalningarna. Jag skriver ut alla verifikationer och sparar dem i en pärm.

 

Nu efter att lönedelen gjorts om så lyckas jag inte bokföra en lönespecifikation den 20:e och sedan separat en löneutbetalning vid 25:e. Väljer jag att göra en utbetalning 25:e så kan jag matcha den mot lönespecifikationen men jag får då samma verifikationsnummer.

 

Någon som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska göra? Jag vill skriva ut lönespecifikationen som pdf och inte skicka via kivra. 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @David Nilsson 

 

Tack för att du hör av dig till oss och välkommen som ny forummedlem.

 

Precis som du skriver så har det skett en förändring i lönemodulen Lön Direkt i Visma eEkonomi. Om jag förstår det hela rätt så har du ingen bankkoppling vilket innebär att numera skapas det en verifikation som får det datum du väljer som utbetalningsdatum för lönekörningen själva. I vårt hjälpavsnitt Matcha löneunderlag från Visma Lön Smart och Lön Direkt i Visma eEkonomi beskriver vi hela flödet. 

Vill du att vi förklarar mer ingående utifrån dina förutsättningar är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.

 

Tänkte även på det du skrev gällande att du skriver ut dina verifikationer. Idag är det inget måste att göra det - läs gärna mer i vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter
 


Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.

//Tinna
 

David Nilsson
MEDLEM

Nej helt rätt, ingen bankkoppling.

Min revisor vill att jag skriver ut alla verifikationer, lite gammalmodigt men säkert.

 

Jag har ringt in till supporten och fått lite hjälp samtidigt som vi hittade några buggar i systemet.

 

Går det inte att förklara här i forumet hur jag ska gå tillväga?

 

/David

Hej David! 

Jag vet inte om vi förstår din fråga helt och hållet men vi ger det ett försök till. Precis som min kollega Tinna skriver ovan skapas det numera endast en verifikation i det här flödet. I länken till hjälpavsnittet som Tinna även gav dig beskriver vi med bilder och text, men jag förklarar gärna här också. 

(Detta gäller er som inte har aktiv bankkoppling)
1. När lönekörningen är klar i Visma Lön Smart/Lön Direkt klickar du eller löneadministratören på Bokför
-Automatiskt skapas det då en verifikation för lönen i Visma eEkonomi mot 1930.
2. Det utbetalda beloppet bokför du under Kassa- och bankhändelser precis som med dina andra transaktioner på dina företagskonton.

-Välj att importera ditt kontoutdrag med CSV-fil, kopiera och klistra in direkt från din internetbank eller lägg upp händelsen manuellt.
3.Visma eEkonomi hittar direkt löneutbetalningen och det du behöver göra är att klicka på Bokför för att koppla ihop transaktionen på ditt företagskonto med verifikationen i bokföringen.
-Det bokförs inget nytt när du klickar på Bokför utan transaktionen kopplas samman med den första verifikationen. 

Var detta svaret på din fråga? Annars får du gärna försöka förtydliga för oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Ibland kan det vara lite klurigt att förklara i text och vill du ha en grundligare genomgång är vår rekommendation fortsatt att kontakta oss via telefon istället. Vi visar mer än gärna! 😀

Ha en härlig onsdag!
/Ebba 

Hej Ebba.

 

Jo så som du skriver så går det till på det sättet.

 

Det jag tycker är konstigt är att om jag gör lönekörningen den 20:e så får jag en verifikation som jag sedan sparar i min pärm.

Sen fram tills den 25:e så har jag ett gäng andra verifikationer. När jag sen matchar löneutbetalningen den 25:e så får den samma verifikationsnummer som lönekörningen den 20:e.

 

Det jag upplever som problem är att lönekörningen och löneutbetalningen får samma verifikationsnummer fast det är inte samma datum.

 

Innan uppdateringen gjordes så fick jag två olika verifikationsnummer och då får jag dem i nummerordning i pärmen.

 

Är det verkligen okej att det blir samma verifikationsnummer?

Hej igen! 

Du behöver inte oroa dig. Vårt program håller sig inom alla lagliga ramar, och det är helt okej att det bara blir en verifikation. I ditt fall, blir det automatiskt utbetalningsdatum som bokföringsdatum, och det är helt rätt. Jag misstänker att du gillar att ha dina verifikationer i datumordning i din pärm, men det är inget måste. Du kanske redan känner till detta men du behöver inte heller skriva ut och spara verifikationerna i en pärm när du använder eEkonomi, om du inte vill. Vill du ha mer information om vilken räkenskapsinformation du behöver spara i pappersform kan du läsa här. 

Ha en fin tisdag! 
/Ebba