- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
E-faktura till utländsk kund utan VAT-nummer saknar IBAN
Hej!
Vi har en kund i Finland som har fått en e-faktura från oss, men som kan inte betala den i sitt banksystem. Kontonumret som har skickats elektroniskt är nämligen inte i IBAN-form. I kundens system omvandlas kontonumret i den vanliga svenska numeriska formen automatiskt till ett finskt kontonummer (med prefix ”FI”) vilket naturligtvis inte fungerar.
Jag misstänker att problemet ligger i att just denna kund saknar giltigt VAT-nummer för omvänd skattskyldighet. Vi debiterar då svensk moms, precis som vi ska inom EU. Kan det vara så att kunden på grund av detta får en e-faktura i ”svensk form”, trots att land och språk är rätt inställda i Visma eEkonomi? Bilagan i e-fakturan (som utseendemässigt motsvarar en utskriven pappersfaktura) visar rätt BIC och IBAN. Det vore tråkigt att behöva gå tillbaka till att skicka PDF:er eller rentav pappersfakturor till vissa utländska kunder.
(De utländska kunder som har ett giltigt VAT-nummer har inte haft problem med att betala våra fakturor).
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Pekka M!
Jag tolkar ditt inlägg som att fakturan skickas ut med korrekt IBAN-form från ditt håll och att IBAN-numret tolkas om i din kunds system? VAT-numret bör inte påverka detta, jag misstänker att det beror på inläsningen av e-fakturan hos din kunds systemleverantör.
I och med att det blir fel i din kunds system så är det dennes systemleverantör ni behöver kontakta för att se varför den omvandlar IBAN-numret till ett finskt kontonummer.
Om du har fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss här i forumet!
Jag önskar dig en fin vecka!
/Tinne
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för svar. Supporten för kundens system (Finago Procontour) säger att de inte får korrekt IBAN i e-fakturans automatiskt inlästa data (från Visma). Kontonumret som läses in har formen: ”187110-XXXXXXXX”. (Det är endast i den skapade bilden/bilagan av fakturan som vår kund kan se det kompletta och korrekta IBAN-numret, och kan därmed göra en manuell inbetalning).
Det kan så klart vara något fel i kommunikationen mellan systemen. Vi har hittills bara detta problem med en av våra kunder, som nu har accepterat att vi fortsättningsvis skickar PDF:er. Vi återkommer gärna om samma fel uppstår hos fler kunder.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Pekka,
Ja om samma sak uppstår hos fler kunder vill vi gärna att du hör av dig.
Ha en finfin dag!
Tinna