Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

1Therese1
MEDLEM

E-fakturor med kontantmetoden

Hej!

Jag använder mig av e-fakturor i Visma eEkonomi. Jag använder mig av kontantmetoden och har momsbefriad verksamhet. Nu har jag fått en e-faktura (från Visma) och när jag går in via Leverantörsfakturor ligger den inlagd som att den ska bokföras på konto 2440 Leverantörskulder. Det verkar inte gå att ändra. Men jag använder mig inte av det kontot. Vad gör jag? Dessutom finns momsen med, inte så automatiserat utifrån mina förutsättningar med andra ord. 

Jag undrar också hur jag gör för att ändra tillbaka till att sluta ta emot e-fakturor i och med att det mest krånglade till hanteringen?

Med vänliga hälsningar, 

Therese

12 SVAR 12
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @1Therese1!

Jag förstår att det känns lite snurrigt att konto 2440 visas på fakturan när du har kontantmetoden, men jag ska försöka förklara det så gott jag kan 🙂

När du registrerar en e-faktura så kommer leverantörsskuldskontot att visas per automatik oavsett redovisningsmetod. Men, när du har kontantmetoden så kommer den inte att få ett verifikationsnummer, vilket innebär att den inte blir bokförd som en leverantörsskuld. Det är först när du betalar fakturan som den bokförs och får ett verifikationsnummer. Detta kommer inte att påverka leverantörsskuldskontot, utan bara företags- och kostnadskontot i ditt fall.

När det kommer till momsen så bokför du hela beloppet på kostnadskontot.

Återkom gärna om något känns oklart eller om jag kan hjälpa dig med något annat.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

1Therese1
MEDLEM

Hej Tinne!

Tack för ditt svar! Vet du hur jag gör för att ändra tillbaka så att jag slipper e-fakturor framöver? 

Trevlig helg, hälsningar Therese

Hej @1Therese1 

Vill du avaktivera så att du inte tar emot e-fakturor i Visma eEkonomi gör du det under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Här tar du bort bocken för "ta emot e-faktura". 

Ha en härlig dag

//Tinna

1Therese1
MEDLEM

Hej!

Ok, tack så mycket för hjälpen!

Mvh. Therese

Hej!

Nu har jag problem med att det inte verkar fungera att betala e-fakturan. Jag får det här felmeddelandet: 

1Therese1_0-1683719126571.png

Vet du vad det kan bero på eller vad jag kan göra åt det?

Mvh. Therese

Hej @1Therese1 

Jag fick tips av mina kollegor på supporten om att det låst som om du behöver ta kontakt med banken för att koppla ditt bankgironummer till ditt avtal för bankkopplingen. När det är klart, kommer allt att fungera smidigt och utan problem! 

Om du fortfarande upplever några problem trots att du har kopplat ditt bankgironummer, är du välkommen att kontakta vår support för ytterligare hjälp.

Återkoppla gärna till mig så jag får veta att det löst sig för dig. 

//Tinna

1Therese1
MEDLEM

Hej!

Toppen, tack så jättemycket för hjälpen!

Mvh. Therese

Tack själv och hoppas det löser sig nu men annars finns vi alltid här. 

//Tinna

1Therese1
MEDLEM

Hej!

Jag har pratat med banken, allt är redan inlagt rätt hos dem så de hänvisar tillbaka till er. Jag kontaktar supporten hos er istället. 

Mvh. Therese

Hej @1Therese1 

Fint att du kollat med banken och då ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig. 

Kontaktuppgifter till vår support finns här

//Tinna

1Therese1
MEDLEM

Tack! Dock 1 timme väntetid till supporten vilket inte fungerar ihop med min arbetsdag så svårt att få hjälp via dem. 

Mvh. Therese

Hej @1Therese1!

Mitt på dagen är det ofta många som vill nå oss samtidigt, ring gärna så tidigt du kan på morgonen så kommer du se att du kommer fram snabbare. Du har även möjligheten att bli uppringd när det är din tur. Vi har också chattsupport där du har chansen att ställa frågan. 

Ha en fin dag!

// Anton