Bakgrund
Har ett återkommande problem med att vissa inskick till min vismadoc.net-adress (den som visas för mig i Visma Scanner-appen) tycks försvinna i tomma intet.
Symptomet är att vissa bildunderlag som jag e-postar aldrig dyker upp i vare sig eEkonomi eller i Scanner-appen. Detta tycks vara oavsett hur jag har ställt in appen (direkt e-post till eEkonomi eller ej).
Problem/felsymptom
Problemet tycks gälla vissa bildunderlag (fakturor) oavsett vilken den avsändande e-postadressen är och oavsett vilket format bilagan är i (PDF/PNG/JPG).
Vissa fakturor tycks helst enkelt inte komma fram oavsett vilket bildformat de är i. Andra underlag som skickas i samma format och på samma sätt är inget som helst problem.
Det är nästan som om det skulle ligga något fel i OCR-tolkningen vid mottagandet som gör att hela brevet inklusive bilaga ibland raderas utan meddelande till användaren? (Obs! Spekulation från min sida.)
Konsekvens
De bildunderlag som inte går att e-posta går att ladda upp direkt i eEkonomi så jag kommer runt problemet men det gör att jag som användare inte litar på Visma Scanner eller vismadoc.net.
Förslag/Lösning
Welll... Eftersom jag inte kan säga vad som går fel och inte kan påvisa ett konsekvent beteende så har jag lite svårt att säga vad den exakta lösningen är. 🙂
Alternativ lösning
Inför någon form av meddelande/notis till användaren varje gång något fel inträffar, även bara vid tveksamheter. Men det förutsätter att utvecklarna alls vet att det blir fel och, tja, se ovan. 🙂
Övrigt
Jag ställer gärna upp som försökskanin om Vismas utvecklare behöver någon.
Löst! Gå till lösning.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.