Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

E-post till vismadoc.net försvinner

Bakgrund
Har ett återkommande problem med att vissa inskick till min vismadoc.net-adress (den som visas för mig i Visma Scanner-appen) tycks försvinna i tomma intet.

Symptomet är att vissa bildunderlag som jag e-postar aldrig dyker upp i vare sig eEkonomi eller i Scanner-appen. Detta tycks vara oavsett hur jag har ställt in appen (direkt e-post till eEkonomi eller ej).

Problem/felsymptom
Problemet tycks gälla vissa bildunderlag (fakturor) oavsett vilken den avsändande e-postadressen är och oavsett vilket format bilagan är i (PDF/PNG/JPG).
Vissa fakturor tycks helst enkelt inte komma fram oavsett vilket bildformat de är i. Andra underlag som skickas i samma format och på samma sätt är inget som helst problem.
Det är nästan som om det skulle ligga något fel i OCR-tolkningen vid mottagandet som gör att hela brevet inklusive bilaga ibland raderas utan meddelande till användaren? (Obs! Spekulation från min sida.)

Konsekvens
De bildunderlag som inte går att e-posta går att ladda upp direkt i eEkonomi så jag kommer runt problemet men det gör att jag som användare inte litar på Visma Scanner eller vismadoc.net.


Förslag/Lösning
Welll... Eftersom jag inte kan säga vad som går fel och inte kan påvisa ett konsekvent beteende så har jag lite svårt att säga vad den exakta lösningen är. 🙂 

Alternativ lösning
Inför någon form av meddelande/notis till användaren varje gång något fel inträffar, även bara vid tveksamheter. Men det förutsätter att utvecklarna alls vet att det blir fel och, tja, se ovan. 🙂


Övrigt
Jag ställer gärna upp som försökskanin om Vismas utvecklare behöver någon.

8 SVAR 8
Khedron Wilk
CHAMPION

Skall tillägga att detta inte är något nytt, det har alltid varit så under det år jag har varit eEkonomi-användare. (knappt ett år)

Tidigare har jag tänkt att det är jag som gjort något fel och sedan försöker jag inte använda (ärligt talat, jag ger upp) Scanner-appen i långa perioder men i morse bestämde jag mig för att verkligen försöka igen och nu kom jag lite längre i felsymptomet så därav ovastående inlägg. 

Kan fortfarande vara jag som göt något knasigt (och det vore ju det bästa) men då behöver jag komma underfund vad. 🙂
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Khedron! 

Tack för du hör av dig gällande detta problem. Jag skulle vilja kika ett par saker med dig för att se så vi kan återskapa problemet: 

- Har du någon vidarebefordring inställt? Att de underlag som ska skickas från Vismadoc.net-adressen först skickas till en mejl som har vidarebefordring till Vismadoc.net-adressen?
- Om du vid något tillfälle mejlat från en mejl vidare till Vismadoc.net-adressen för att på så sätt skicka in bildunderlagen till eEkonomi, har den första mejlen haft en egen domänadress? 

Du får gärna beskriva i steg för steg hur du gått tillväga då du märker att ett underlag inte dyker upp i eEkonomi. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 

Vidarebefordring: Nej, ingen vidarebefordring. All e-post jag skickar till vismadoc.net skickas direkt från en given adress. Jag har aldrig vågat ge mig på att sätta upp vidarebefordring just pga av detta (upplevda) felbeteende.

Egen domänadress: Är rädd att jag inte riktigt förstår vad som menas med "egen domänadress". Åt andra sidan så har jag inte försökt vidarebefordra, så... 🙂

E-posten jag har försökt att skicka till vismdoc-adressen har varit från olika adresser (olika domäner) och med helt olika leverantörer. Jag har alltså försökt skicka samma innehåll från olika adresser/domäner/leverantörer - och vissa innehåll/bilagor resulterar i att det försvinner i "svart hål".

Vissa bilagor fungerar aldrig oavsett vad jag gör. Andra fungerar alltid, oavsett vad jag gör. Åtminstone min upplevelse, har inte satt upp ett testschema och kryssat av, så kan vara någon variant jag missat. 🙂
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Khedron! 

Tack för din information. Jag kommer ta vidare kontakt med dig via mejl. 
/Nellie 
Khedron Wilk
CHAMPION

Kort uppföljning: Visma tog kontakt med mig igår och nu på morgonen så tror jag mig ha hittat vad som orsaken till detta felbeteende. Orsaken är nu på morgonen meddelad Visma så de kan utvärdera/verifiera, eventuella rätta felet och återkomma i denna diskussiontråden.
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

Tack för felsökningen Khedron. Självklart uppdaterar vi här i forumtråden när vi har mer information. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Lite information angående ärendet. 

Felet uppkommer när man använder följande tecken  \ / : * ? " < > |    i filnamnet på den filen som bifogas i mailet. Dessa tecken ses rent generellt som problematiska när det kommer till filnamn o bör således undvikas. 

Vi kommer att förtydliga detta i appen. Både begränsningar i filändelser samt dessa nämnda tecken för att undvika att detta händer igen. 

/Erik

Förslag från mig som användare är att - eftersom nästan alla dessa tecken (alla utom kolon) är giltiga i filnamn (eller mer korrekt, operativsystemet klarar av att hantera dem) hos alla era Mac-användare (macOS) så vore det bra om Visma klara av att processa de filnamnet istället för att jag som användare skall behöva hålla reda på var filerna heter, filer som fungerar bra hos mig.

Mina ”två ören”... 🙂