Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Yngve_M
MEDLEM

EF, kontantmetoden - måste man bokföra "årets reslutat"?

Hej!

Inser att detta är en riktig rookie-fråga, men...

Jag har en EF med låg omsättning, använder kontantmetoden och förenklat bokslut.
Har använt Visma Enskild firma i rätt många år, har precis bytt till Eekonomi och försöker då samtidigt bli lite duktigare på att "göra rätt".
Nu när jag går igenom "Årsavstämning" så ser jag att jag skall bokföra årets resultat som sedan skall flyttas till Eget kapital året efter... Inser då att jag aldrig tidigare gjort något sådant. Jag har bokfört alla transaktioner och sedan tagit ut deklarationsunderlag från detta via funktionen i Visma EF. Vad är det som "blir fel" om man inte bokför "årets resultat"? Deklarationen blir väl rätt? Eller???

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Yngve,

Tack för din fråga. Hoppas att bytet av program har gått bra och det verkar som om du redan har hittat hjälpavsnittet för Årsavstämning men jag länkar till det för säkerhets skull och om någon annan läsare undrar.  

När man har en enskild firma och använder deklarationstillägget i Visma eEkonomi så ska man bokföra årets resultat innan man påbörjar arbetet i modulen Deklaration/Årsavslut. Precis som du skriver så framkommer detta i Årsavstämnnigen i Visma eEkonomi och vid sista punkten som man ska checka av.

Detta har inget med vilken bokföringsmetod man använder utan en generell hantering för samtliga Enskilda firmor som tillsammans med vår deklarationsmodul gör deklarationen i just Visma eEkonomi. 

För att underlätta och hjälpa till med hur du kan bokföra så har vi skrivit användartipset Bokföra årets resultat som jag hoppas kan hjälpa dig. 

Ha en fin dag!

Tinna