Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Egna konton i Budget - Visma Ekonomiöversikt

Hej!

Jag har skapat en del egna konton som jag avser att använda i väsentlig i verksamheten. Men när jag skapat dessa och sedan använder EkonomiÖversikt för att göra en budget så finns de inte med i listan att välja på. Hur går jag till väga för att kunna använda skapade konton i budgeten?
9 SVAR 9
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Julius B!

Om du skapat dessa konton efter att du skapade budgeten, eller du skapat budgeten för några månader sedan, så kommer inte konton du inte bokfört på med till budgeten. Numera så importeras även konton som du inte bokfört på när du skapar en ny budget.

Det du kan göra nu är att exportera budgeten till excel, lägga till kontona i excelfilen och sen importera budgeten från excel. Då kommer kontona med till budgeten.

För att exportera budgeten går du in på budgeten och så har du uppe till höger en knapp med ett dokument med ett grönt X i. Då skapas en excelfil som du kan öppna och lägga till rader med de nya kontona i. För att sedan importera den går du även nu in på budgeten och väljer Uppdatera budget uppe till höger och väljer excelfilen.

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för tipset, jag skall komma ihåg att detta är ett alternativ.

Men nu är det så att dessa konton skapades innan jag försökte skapa budgeten. Givetvis vill jag få med mina egenskapade konton i denna budget. Alternativet för mig är att göra budgeten manuellt eller att importera in den som du beskriver, men det är ju inte så bekvämt som det borde vara!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
Jag har samma problem som Julius B. Jag fick ekonomiöversikt tillagt nu precis, och när jag ska öppna budgetfunktionen har inga av mina egna skapade konoton (i eekonomi) kommit med i ekonomiöversikt. Alla konton skapades i eekonomi långt före jag ens hade ekonomiöversikt.

Man kan ju klicka på lägg till konton, men är rädd att det inte synkas med rätt konton i eekonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag förstår ert dilemma här. När vi släppte funktionen Budget, fanns inte alla bra funktioner som finns idag, t ex var det konton med saldon som du kunde budgetera på. När du idag skapar en budget, finns alla konton som finns i kontoplanen i Visma eEkonomi med i budgeten, oavsett om ni skapar konton själva eller inte.

Mawa om du precis skaffat Visma Ekonomiöversikt ska du absolut se alla konton, även om du skapat det själv i Visma eEkonomi. Hade du saldon på dessa konton i Visma eEkonomi? Om du i annat fall står inne i budgeten och klickar i bocken vid "Inkludera konton utan värden" uppe till höger, du ser inte kontona då? I annat fall vad är det för nummer på kontona du inte ser?

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Victor,
Jag har saldon på kontona och de dyker inte upp när jag bockar i inkludera konton utan värden (då ser det ut som att jag bara får upp de konton som följde med kontoplan BAS i början).

Dessa konton visas inte: 3060, 3061, 3110, 3111, 4010, 4011, 4015, 4016, 6415.
/Max
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mawa,

De här kontona, om du tittar i kontoplanen i Visma eEkonomi är de skapta under 2018, eller tidigare? Jag tänker så här, skapar du ett konto ett räkenskapsår, finns kontot det året och de efterföljande åren, men det finns inte kontoplanen bakåt i tiden. Om du sen t ex baserat budgeten på 2017 års räkenskaper, då kommer inte konton som är skapta under 2018 att komma med.

Ha en fin onsdag.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

De kontona är skapta under 2018 och jag vill göra budget för 2018-07-01 - 2019-06-30. Men de syns inte för den budgeten. Om kontona finns med från det året de är skapade och framåt, borde de då inte synas för budgeten jag gör nu? 

Vänligen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När du skapade din budget, valde du då att basera 2017-07-01-2018-06-30? Eller valde du ett annat år eller en tom kontoplan? Finns kontona i Visma eEkonomi och du väljer att basera budgeten på tom kontoplan eller på det året som kontot finns med i Visma eEkonomi, ska kontot alltid finnas med även i budgeten i Visma Ekonomiöversikt. Om du skapar en ny budget, baserar på 2017-07-01-2018-06-30 eller på tom kontoplan, kommer inte kontona med då? Du kan sen ta bort budgeten om du inte vill använda den eller använda den nya istället när du ser kontona.

I annat fall är alternativet att som Linnea är inne på skapa kontona i Ekonomiöversikten antingen via skapa konton eller via en uppdatering genom Excel.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Nu tog jag bort budgeten och skapade en ny baserat på 2018. Då kom alla konton med. Tack så mycket för hjälpen.

Vänligen