Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ej Placerade Konton "2136 Periodiseringsfond 2016 - Nr 2" ??? - eEkonomi

Hej! Ska lämna in min deklaration och upptäcker detta:

Vad är detta för något?
Jag har ingen aning om hur det uppstått. Jag vet inte ens vad en periodiseringsfond är för något. Kan ha varit att jag råkat skriva fel någon gång, tänkte jag iaf, men hittar ingen verifikation under 2016 som heter sådär... så var kommer detta ifrån??

Men ännu viktigare: hur får jag bort det???

Tacksam för hjälp!

mvh
5 SVAR 5
NY MEDLEM

Re: Ej Placerade Konton "2136 Periodiseringsfond 2016 - Nr 2" ??? - eEkonomi

Det är säkert en felbokföring som uppkommit senare än 2016. Börja med att titta om något hänt på kontot under 2018 eller 2019. 

Märkligt då man inte skall bokföra periodiseringsfonder i enskild firma, dom är bara i deklarationen. Det bör du kolla upp noga...
ANSTÄLLD

Hej SebastianBvW,

Har du hittat felet ännu?
Annars tycker jag att det enklaste är att gå in i Visma eEkonomi  - Bokföring - Kontoanalys.
Högst upp på vänstra sidan har du två sökfält, i det övre kan  du söka på konto 2136 och under Visa period så ska du ha ditt senaste räkenskapsår 2018-01-01  - 2019-12-31
Då får du fram på vilken verifikation du har bokfört på kontot 2036 och klickar du direkt på verifikationsnumret så kommer du in på den verifikationen och kan längs ned på sidan under Åtgärder välja att Skapa korrigeringsverifikation och bockar då i rutan framför det konto du vill boka bort och lägger till en ny rad med det kontot som du borde ha bokfört på istället.

Återkom om du fortfarande inte löser det.

Ha en fin dag!
/Cecilia
NY MEDLEM

Tack för svar!
Detta är helt enkelt en typo, jag råkade skriva 2136 fast det skulle vara 2018 (egna insättningar)... nu är ju detta en verifikation från 2016 som är låst.
Bör jag gå och låsa upp 2016 för att ändra eller ska jag bokföra korrigeringen under 2019?
ANSTÄLLD

Hej SebastianBvW,

Förstår det som att det är en enskild firma du har, rätta mig gärna om jag har fel. Periodiseringsfonder bokförs inte i en firma utan hanteras direkt på deklarationen.
Du behöver bokföra om det saldot till kontot det ska vara på istället.
Innan vi rekommenderar att vi bokar om på 2018 eller 2019 vill jag att du kontrollerar så att din deklaration för 2017 och ev även 16 om det är där felet uppkom är korrekta.
Kolla gärna med Skatteverket om det är något de tycker du ska rätta i tidigare deklaration eller om det är ok att du gör det direkt på denna istället. Om de tycker du ska rätta i tidgare behöver du göra om tidigare bokslut för att detta ska bli rätt 🙂

Ha det gott!

/Sofia