Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Electra
NY MEDLEM

Ej bokförda årets resultat

Hej!

Ska sköta löpande bokföring för ett litet AB där årsredovisningarna inte stämmer. När jag tittar tillbaka verkar inget års resultat vara ombokat till 2098.

Kan jag låsa upp och göra en verifikation 1a dagen i nästkommande räkenskapsår med 2099K och 2098D?

2099.jpg

1 GODKÄNT SVAR

Hej,

Felen är ju att årets resultat bokförts både med en manuell verifikation och automatiskt genom Deklarationsmodulen! Och som du säger har 2019 inte bokförts alls då den posten vändes. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Om möjligt får du låsa upp åren och rätta, så att den bokförda vinsten stämmer med verkligheten - jag antar att det är de manuella verifikationerna som är fel för att man bokfört vinsten innan själva bokslutet gjorts klart i Deklarationsmodulen - vilket såklart inte ska göras. 

Visa lösning i originalinlägg

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Omföring till 2098 är ganska valfri, det viktiga är att vinsterna förs om till 2091 efter årsstämmorna. Så gör en omföring till 2091 av gamla resultat på sista dagen på 2021 om det är kalenderår, och sen,  om du vill, 2099 till 2098 nu i januari. 

Tack så mycket för svar!

Följdfråga:

2019 ser det ut som om årets resultat inte är bokfört (årsbokslut 28 februari) - hur gör jag med det?

årets resultat.jpg

Följdfråga 2

De tidigare årsredovisningarnas största problem är att de diffar mellan tillgångar och eget kapital och skulder. (diffen är beräknat resultat) 

Gör de ej bokförda resultaten någon skillnad där? 

Hej,

Felen är ju att årets resultat bokförts både med en manuell verifikation och automatiskt genom Deklarationsmodulen! Och som du säger har 2019 inte bokförts alls då den posten vändes. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Om möjligt får du låsa upp åren och rätta, så att den bokförda vinsten stämmer med verkligheten - jag antar att det är de manuella verifikationerna som är fel för att man bokfört vinsten innan själva bokslutet gjorts klart i Deklarationsmodulen - vilket såklart inte ska göras. 

Tack så jättemycket för svar!

Jag blir allt mer snurrig ju mer jag funderar över det. 🙄

Ska jag börja redan 2017? Där finns ju två Årets Resultat bokförda med några verifikationers mellanrum. Efter det första Årets Resultat har det skett bl.a. kvittning av leverantörsskulder. Eller gör det ingen skillnad för "framtiden" att det finns två Årets Resultat?

Sedan verkar 2018 vara rätt i och med en årsverifikation.

År 2019 får jag göra en manuell årsverifikation

2020 ska den manuella bokföringen av Årets Resultat tas bort

2021 ska den manuella bokföringen av Årets Resultat tas bort

Är jag på rätt väg då?

Vid närmare eftertanke så kanske jag ska köra igenom deklarationsmodulen på nytt för varje år? Efter att jag tagit bort de manuella Årets Resultat?

Då bör ju deklarationsmodulen automatiskt göra Årsverifikationerna om jag har förstått det hela rätt.

Hej Electra! Jag flikar in här i tråden också.

När det kommer till beslut om att göra ändringar i stängda år rekommenderar vi alltid att du kontrollerar med Skatteverket att du får låsa upp de tidigare åren, samt göra detta i samråd med en redovisningskonsult.

Anledningen till att vi hänvisar vidare här är på grund av Bokföringsnämndens regler. Rättelser får som standard inte göras i en avslutad redovisningsperiod, utan bör genomföras i den period där felet upptäcktes.

Har du något som du vill lägga till gällande detta @AnnicaL?

/Tinne

Jo, så är det förstås, bra att du påpekar det.

I så fall bokar man bort de felaktiga resultaten från 2099 innan man gör nästa årsbokslut helt enkelt?

Nackdelen då är väl att de sitter med flera felaktiga årsredovisningar.

Hej @Electra,

I detta fallet rekommenderar vi att du tar kontakt med en redovisningskonsult som får gå igenom din redovisning och hjälpa dig att göra korrekta korrigeringar om så behövs. 

Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget så kan du söka fram någon på vår sida Hitta revisor & redovisningsbyrå eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.

Vänligen Tinna