Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

olsv__
UTFORSKARE

Ej matchad skattehändelse från 2018

Jag skulle bara fixa momsredovisning för november då en liten notering dyker upp om att jag har gamla icke bokförda händelser. Då jag klickar på länken hamnar jag på sida som säger att jag har en icke matchad händelse på skattekontot från 2018 !?

Har svårt att tänka mig att jag har missat denna notering i snart två år och vid två bokslut …

Har bankintegration med Handelsbanken, hade tidigare Danske Bank. Har något blivit fel? Har konterat det beloppet denna dag men sedan korrigerat den. A351 och sedan A359.

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-26.

1 GODKÄNT SVAR
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

När något bokförs och sedan korrigeras under Kassa och bankhändelser så korrigeras det bokförda saldot men själva skattehändelsen som ligger under Kassa och bankhändelser måste också tas bort, annars ligger beloppet kvar där som omatchad. Om jag förstår det rätt så är det bokförda saldot på skattekontot korrekt om du till exempel kollar i din huvudbok? Om så är fallet kan du bara gå till Kassa och bankhändelser - välja Skattekontot och klicka på papperskorgen ute till höger om händelsen som ligger på år 2018. 

/My 

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

När något bokförs och sedan korrigeras under Kassa och bankhändelser så korrigeras det bokförda saldot men själva skattehändelsen som ligger under Kassa och bankhändelser måste också tas bort, annars ligger beloppet kvar där som omatchad. Om jag förstår det rätt så är det bokförda saldot på skattekontot korrekt om du till exempel kollar i din huvudbok? Om så är fallet kan du bara gå till Kassa och bankhändelser - välja Skattekontot och klicka på papperskorgen ute till höger om händelsen som ligger på år 2018. 

/My 

Tack för svar, det funkade absolut som lösning. Jag är bara så förundrad över att det inte har synts något meddelande om att denna transaktion var omatchad förrän nu. Har ni ändrat på något? Två och ett halvt års momsrapporter utan att jag har sett att det finns en omatchad händelse på skattekontot.

Vad bra att du fick ordning på det! 

Vi har inte gjort några förändringar i programmet på denna punkten. Försökte att återskapa ditt scenario men lyckades inte så kan tyvärr inte svara på hur eller varför meddelandet dök upp just nu när du skapade momsrapporten. Vanligtvis så kommer det inte varningar om omatchade bankhändelser när momsrapporten skapas. Skulle det hända igen får du jättegärna återkomma, och gärna med en bild då. Tack!