Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Ej placerade konton i eEkonomi Deklaration/Årsredovisning

Jag håller på med deklaration i tillvalet Deklaration/Årsredovisning. Jag har fastnat på Ej placerade konton. Det konto som behöver placeras är 2012, men jag vet ej vart jag ska placera om det? 
Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

11 SVAR 11

Svar: Ej placerade konton i eEkonomi Deklaration/Årsredovisning

Koppla mot 2013 så blir det rätt 🙂

Mvh

Lovisa

Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Tack! 

Visst kan jag göra "flytten" direkt i eEkonomi? Vilket datum ska verifikationen göras på isf?

Hittar nämligen inte det kontot i Deklaration/Årsredovisning

Hmm, kan inte deklarationsdelen så väl eftersom jag inte jobbar i den men det borde gå att koppla kontot till eget uttag utan att behöva boka om det?

Går bra att bokföra om mot detta konto per 191231 också men personligen så tycker jag att 2012 är ganska bra att använda och synd att tömma innan bokslutet. 

Mvh

Lovisa

Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Det går inte att flytta till något konto som heter något med "uttag".. Det enda som hittas med "eget" är Fritt eget kapital och bundet eget kapital.. 

Hmm, googlade ditt bolag nu och insåg att det är ett aktiebolag du har! Konto 2012 är bara för enskilda firmor och det ska inte användas alls i aktiebolag. Du måste boka om det du lagt på detta kontot och det bör du göra i eEkonomi. 

Har du stämt av alla balanskonton? 2012 är ju skatter i ef, vad är det som du bokfört på detta konto? Skattekonto måste stämma mot det verkliga skattekontot. Och det skulle ju kunna vara diffar på moms, löner, räntor mm om du inte stämt av dessa? 

Överväg om du kanske ska ta lite hjälp med avstämningarna för inte så bra om det diffar med skatterna. 

Mvh

Lovisa

Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Jag har också upptäckt att det inte ska användas.. Men har inställt på aktiebolag så har inte upptäckt det förens nu! Och det är likadant även nu under 2020!

Ska se om jag kan få hjälp via chatten! 

Återkommer med info om vad som är tokigt! 

Tack för hjälpen iaf Lovisa! 

Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Blev uppringd istället, men det de kan hjälpa mig med är anledningen till att kontot hamnar under ej placerade konton, och det är för att det normalt inte är ett konto som ska användas av företagsformen... Däremot kan inte dom hjälpa mig med vart kontot skall flyttas... 

Det som stökar är att jag betalade in arbetsgivaravgift som inte skulle betalas, så den fick jag tillbaka, dock efter årsskiftet.. Annars hade väl dom nollat varandra, och då är det bara 625 kr som ligger kvar på 2012-kontot... 

Men hur gör jag rent praktiskt för att flytta kontot? Och om jag bokar om från 2012-kontot, vart ska jag göra det? Och måste jag göra det med varje händelse? Eller kan jag boka om allt i samma verifikation?

Hej!

Så svårt att guida dig när jag inte ser  bokföringen.

Just beloppet 625 kr låter som en förseningsavgift?

Läser du in skattekontot varje månad/kvartal? Konto 1630 ska stämma mot det verkliga skattekontot, 2710 ska ha saldot för avdragen skatt på lönen för december samt eventuella rättelser om det gjorts avseende 2019, konto 2731 ska vara sociala avgifter för decemberlönen samt eventuell rättelse som hänförs till 2019, 2650 bör vara kvartalsmomsen för kvartal 4 (om du har kvartalsmoms), 2510 ska troligen innehålla 11 prelskatter och sedan skatt på årets resultat. Det är lite att tänka på men använder man lönedelen och läser in skattekontot och bokför det rätt löpande så brukar det mesta stämma i slutändan.

Men om det blivit fel nu så skulle jag rekommendera dig att ta lite hjälp för att reda ut det gamla. Tror max en timme att reda ut alla konton för skatterna så det är inte så farligt. Sen har du en bra utgångspunkt att jobba vidare med.

Mvh

Lovisa

Lugnets Allfix
NY MEDLEM

Hej! 

Pinsamt nog måste jag nog säga att jag missat det här med skattekonto!

Jag lär mig uppenbarligen väldigt viktiga saker hela tiden! 

625 är en förseningsavgift ja. 

Jag har haft AB igång sedan i somras, men första händelsen på skattekontot är i November, och det är förseningsavgiften.. 

Hur kan jag komma i kontakt med dig? Skulle du/ni kunna hjälpa mig med att få ordning på det här nu, så kan jag göra det löpande sen?