Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett flera år gammalt fel gällande inventarier och avskrivningar

Jag har gjort fel gällande inventarier och avskrivningar, och är i desperat behov av hjälp.

Hoppas att jag har beskrivit mitt tillvägagångssätt på ett begripligt sätt.

 

Vid uppstarten av min enskilda firma lyfte jag in utrustning som egen insättning.

Här gjorde jag fel, utelämnade helt detaljen med att separera momsen på den verifikation.

Detta innebär att jag har 10 940 kronor för mycket i mina inventarier.

2018, K 54 700 kr

1220, D 54 700 Kr

 

Vid 1:a årsbokslutet fick jag hjälp med hanteringen av avskrivningarna. Revisorn gör avskrivningsplanen på korrekt sätt, det vill säga utan moms :). 

Så beloppet som skrivs av är 1/3 del av inventarierna utan moms. 

Dock har jag använt mig av inventarierna inklusive moms, 54 700 kr istället för 43 760 kr, så värdet på inventarierna är för högt.

1229, K14 586 kr

7832, D14 586 kr

 

När tre år gått har inventarierna ett värde på 10 942 kronor där det borde vara 0.

Först nu inser jag mitt misstag. Och om jag ”rättar till det” genom att ytterligare en gång göra fel. 

1229, K 10 940 kr

7832, D 10 940 kr

 

Vid periodens slut skulle nu det felaktiga restvärdet för inventarier borta.

 

Men det här kan inte vara korrekt sätt att rätta till det på. Det skulle medföra att jag deklarerar 10 940 kr för mycket i avskrivningar.

 

Hur skulle jag rätta till det här misstaget?

//Kicki

 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Kicki,

Förstår att du har huvudbry över hur du ska hantera detta och vad som är rätt eller fel att göra när skadan redan har uppstått. När det kommer till ärenden av denna karaktär så har vi begränsade erfarenheter/kunskaper och därför rekommenderar jag att du tar kontakt med din redovisningsbyrå så allt blir korrekt korrigerat. Kan tänka mig att Skatteverket också har en del tankar kring hur detta ska lösas men börja med att slå en signal till din redovisningskonsult. Har du i dagsläget ingen redovisningskonsult kan du söka upp någon på vår sida Hitta redovisningsbyrå

 

Vänliga hälsningar Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna,

 

Tack för att du tog dig tid att svara.

Jag följer ditt råd och kontaktar en redovisningsbyrå.

 

Med vänlig hälsning

Kicki

Hej Kicki! 

Ja gör det så hoppas jag det löser sig smidigt så du kan släppa detta sedan. 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet! /Tinna 🙂 

 

AnnicaL
CHAMPION

Om jag förstår dig rätt så var det ju ingen moms att ta in i firman från början, i och med att det var en egen insättning. Om du bokförde inventarierna till ett för högt värde blev också din egna insättning för stor.

 

Då ska du rimligen rätta det kvarstående beloppet genom att bokföra det kvarstående beloppet mot eget kapital eftersom det värdet är för högt. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annika!

 

Du har förstått helt rätt.

Och massor av tack för ditt svar, det känns genast mycket bättre.😊

 

//Kicki