Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Exportera fakturor till banken/ signera betalningar. SEB

Hej! 

Jag vill kunna exportera fakturor till banken och signera betalningar i Visma. Jag har en bank koppling med SEB. Men denna tjänst fungerar inte 100 % för oss. Jag har 14 obetalda fakturor men programmet föreslår att exportera bara 3 fakturor att exportera och bara 1 faktura att signera. Så min fråga är varför är alla fakturor inte med?  

Jag har kollat en Youtube instruktion "Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken" men det hjälper inte heller. Om jag markerar mina fakturor som betalda då skapar Visma en verifikat och markerar fakturan som bokfört. Inget går till banken...

Kan någon hjälpa mig?

Mvh, 
Linnea

2 SVAR 2
ANSTÄLLD

Re: Exportera fakturor till banken/ signera betalningar. SEB

Hej EkonomiLinnea123,

För att kunna signera betalningar behöver man aktivera tvåstegsverifiering, det ser jag att ni har gjort. Då har ni gjort första biten.
De fakturorna du har obetalda som du vill signera, skapades dessa innan ni fick den "nya"  bankkopplingen? Tidigare hade ni kanske så ni exporterade LB-fil för betalningarna istället?
I så fall behöver du betala dessa manuellt, fakturor som skapas framöver kommer gå att signera direkt.
Vad har de fakturorna som du inte kan signera för status under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor?
Även, har du bockat i rutan för Bekräfta urval av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter?

Du skriver att du markerar fakturor som betalda, hur gör du då? Du ska inte gå via Betalning direkt på fakturan, då betalas de nu mot kassakontot istället för företagskontot. När kunder har en bankkoppling ska alla matchningar gå via kassa- och bankhändelser där kontotutdraget kommer in. Du ska alltså bara signera dem via Inköp och sedan matchas dem automatiskt via kassa- och bankhändelser 🙂
Det är därför viktigt att vi kommer till bukt med de ovanstående frågorna så att ni får funktionen att fungerar korrekt.

Ha en härlig dag!

/Sofia 

Re: Exportera fakturor till banken/ signera betalningar. SEB

Hej Sofia!

Tack så mycket för ditt svar!

Ja, vi har fått en bankkoppling inte så länge sedan ( i juli) Fakturor som gick inte över har status " ej skickad till banken" Vi har inte haft någon annan lösning tidigare. Allt är nytt hos oss (vi är ett nystartat aktiebolag) 

Rutan "Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning" är aktiverat.

Jag har markerat fakturor som betalda via Leverantörsfakturor/ Åtgärder/ Betalning

Nu förstår jag att detta var fel. Hur ska jag korrigera detta?

Jag har gjort en Korrigering av ver. (under Bokföring meny) Är det korrekt? Debet kommer inte ligga nånstans?

Mvh, 
Linnea