Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Exportera verifikat med kopplade bilder

Hej,

 
Jag har valt att anlita en redovisningsbyrå och har använt Visma eekonomi under ca 1 års tid. Jag har kopplat en hel det digitala kvitton till verifikaten och undrar nu om det på något
sätt går att få ut alla kopplade bilder med verifikaten? Jag lyckas få ut en .SE fil med verifikaten som text men dock utan det kopplade underlaget. 
 
Tacksam för hjälp 🙂
 
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar också. Fick höra att det inte gick av chatt-supporten, utan att redovisningsbyrån måste ha visma själva. Stämmer detta?

Hej på er! 

 

En sie-fil innehåller bara bokföringsdata, dvs kontoplan, resultatenheter, projekt, ingående balans och verifikationer. Bildunderlagen följer inte med när du exporterar en sie-fil. 

 

Nu vet jag ju inte vilka redovisningsbyråer som ni har varit i kontakt med, men byråer som använder program från Visma har möjlighet att bjuda in er till samarbete i Visma eEkonomi. Vid ett samarbete så jobbar både du och byrån i samma program. 

 

Om byrån inte har Visma men ni ändå vill behålla Visma eEkonomi så kan ni istället bjuda in redovisningskonsulten till ert program, läs mer om detta i hjälpavsnittet Starta ett samarbete med en redovisningsbyrå

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det inte lite underligt att man inte kan exportera ut sin bokföring i sin helhet med underlag, när det finns regelverk som kräver att den som granskar bokföring även ska ha tillgång till underlaget? Jag tycker det är dåligt, även om det varit en extrafunktion som man hade fått betala för hade det varit att föredra framför det manuella arbetet som krävs. 

 

Vad händer ex om skatteverket gör en granskning x antal år tillbaks? De kommer antagligen vilja se underlaget. Det kommer innebära extremt mycket extraarbete. Era konkurrenter har den här funktionen, men inte ni, varför? För att låsa in era användare?

Hejsan, 

 

@Fd medlem
Idag är det SIE4-fil som du exporterar från Visma eEkonomi under Inställningar - Import och export, underlag som du kopplat till verifikationerna stöds inte utav detta format och kommer därav inte med precis som ni skrivit ovan. Dessa underlag får du manuellt bifoga och koppla om i det andra bokföringsprogrammet. 

 

@Fd medlem 
Vad det gäller granskning utav underlag och bokföringslagen att spara din bokföring i minst 7 år så sparas detta automatiskt i Visma eEkonomi även när du inte har avtal hos oss längre, detta sparas så länge lagen och bokföringsnämnden kräver. Detta görs i en läsversion utav Visma eEkonomi, du kan logga in precis som du gjort tidigare och se dina tidigare verifikationer, underlag och fakturor m.m. 

/My 

Tänk ett scenario när någon myndighet vill granska bokföringen, hur gör man då för att bildunderlagen skall hänga med till verifikationerna? eller skall man ge ut inlogg till sitt visma så att de ser allt där? Tror inte att det fungerar och det har man nog inte befogenhet att behöva göra! 

Kan man gör någon form av export till ett mappsystem där bildunderlagen heter verifikationsnummer? då kan man kika i sie-4 filen och samtidigt öppna upp bildunderlaget som en pdf.. Mycket önskvärt! 

 

Frågan är? 

Hur går utvecklingen hos visma?? 

 

// Mvh Stolta bonden 

Hej Stolta bonden!

Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt, vi har behövt bollat din fråga internt och jag har nu mer besked om detta.

 

Jag förstår dina funderingar kring hantering av underlagen, och som vi skriver ovan så innehåller SIE4-filer endast bokföringsdata.

Om det uppstår fall där myndigheter begär att få ut underlag så kan du söka upp verifikaten i programmet och spara ner dem som PDF-filer som du sedan kan skicka in. I dagsläget finns det ingen funktion för det, men om det skulle uppstå ett scenario där myndigheter vill ha ut fler filer så kan du kontakta supporten för vidare hjälp. Då går det bra att hänvisa till den här tråden.

 

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Tänk ett scenario när någon myndighet vill granska bokföringen, hur gör man då för att bildunderlagen skall hänga med till verifikationerna? eller skall man ge ut inlogg till sitt visma så att de ser allt där? Tror inte att det fungerar och det har man nog inte befogenhet att behöva göra! 

Kan man gör någon form av export till ett mappsystem där bildunderlagen heter verifikationsnummer? då kan man kika i sie-4 filen och samtidigt öppna upp bildunderlaget som en pdf.. Mycket önskvärt! 

 

Frågan är? 

Hur går utvecklingen hos visma?? 

 

// Mvh Stolta bonden 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar

 

Jag förstår såklart att ni inte vill att man byter från Visma:s produkter, men i mitt fall har jag valt en byrå som inte har Visma. Hur gör jag då?