Skatteverket har kvittat ROT mot en skatteskuld och följande manuella verifikation gjordes:
1930 D - 2375
1510 K - 3405
1630 D - 1030
Försöker jag välja fakturan i verifikatet får jag följande felmeddelande: "En faktura kan bara bokföras som betald mot ett kassa- eller bankkonto. "
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-16
Så hur gör jag för att få fakturan slutbetald?
Jag har liknande problem, har dock inte bokfört detta något. Så jag undrar hur jag ska göra 🙂
Fakturan är delbetalad och sedan har SKV kvittat resten..
Hur gör jag för att bokföra den delen? 🙂
Hej @Lugnets Allfix !
Du bokför det via din händelse under Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. Gå via Åtgärder - Matcha - välj Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket - sedan Välj kundfaktura - och till sist - Bokför.
Du kan se hur du gör detta i filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi.
Hoppas detta ska hjälpa dig! 🙂
Mvh, Amanda
Tack @Fd medlem. Problemet jag har är när skatteverket inte betalar ut till kontot utan gör en kvittning. Med andra ord finns det inget på Kassa- och bankhändelser, och inget att koppla till fakturan..
Hej @Lugnets Allfix ,
Okej, om jag tolkar dig rätt, så är det du kan göra är att gå in på fakturan, välj Åtgärd - Registrera betalning. Välj sedan antingen Företagskonto eller Kassakonto. Välj Bokför.
Gå sedan in på verifikationen avseende betalningen och välj Redigera - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Stryk den rad som du valde att bokföra mot (Företagskontot eller Kassakontot) och välj istället att belasta kontot där skatteskulden finns.
Mvh Amanda 🙂
När jag har registrerat inbetalningen och går in på verifikationer och väljer den som är aktuell och går in på redigera kan jag bara klicka på "Skapa pdf", "spara" och "avbryt"...
Ska jag skapa en helt ny verifikation?
Hejsan!
Ja det stämmer, du får istället skapa en ny verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar ditt Skattekonto. I beskrivningen kan du lägga till information om att det är en korrigering av den ordinarie verifikation du skapat, om du skulle behöva gå bakåt och kika kan det vara skönt att ha. Tänk på att datumet ska vara samma som ordinarie verifikation som skapats via Kassa och bankhändelser.
Ha en fin dag!
/My
Tack My för svaret!
Hur gör jag när jag ska bokföra skattekontot? Med dom posterna som är kvittningen.
Hej igen!
Du skulle kunna gå via Kassa och bankhändelser här. Välj Skattekontot under Konto - Ny skattehändelse - fyll i datum (samma datum som fakturan registrerades som betad), lägg in beloppet med Pengar in - Lägg till. Byt sedan till Företagskontot vid Konto - Ny bankhändelse - skapa en exakt likadan händelse som du precis gjort på skattekontot men välj Pengar ut. Denna händelse kan du sedan Matcha - välj bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton - välj Skattekontot som konto - lägg en passande beskrivning och välj skattehändelsen du precis skapat som bankhändelse - Bokför. Då skapas en verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar konto 1630.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.