Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura betald två gånger, sista gången automatiskt på förfallodag?

Hej

Jag är rätt ny på både företagande och bokföring. Har visma eekonomi och bankkoppling till SEB. För en månad sen exakt betalade jag en leverantörsfaktura och bokförde fakturan med kontohändelsen och den står som bokförd i visma eekonomi. 

Idag får jag mail av leverantören och han säger att jag nu betalat samma faktura igen och han vill betala tillbaka pengarna vilket är jättebra han hör av sig och är ärlig. Men jag har inte betalt den igen. Systemet (visma eller SEB med bankkoppling)  måste automatiskt ha gjort betalningen än en gång på förfallodatumet?

Är det någon inställning för detta att fakturor betalas per automatik? Känner inte programmet av att fakturan är betald eftersom den är bokförd och klar? Jag förstår inte...

faktura.png

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Välkommen in i bokföringsvärlden får man säga då ju! 🙂 Kul att du hittade hit, självklart ska vi kika på det.
 

När du har en aktiv bankkoppling med SEB skickas dina leverantörsfakturor automatiskt till banken för betalning, när de registrerats i Visma eEkonomi Smart. Med SEBs bankkoppling finns det två alternativ till att signera och godkänna dessa fakturor så de betalas till leverantören vid förfallodatumet. I vårt skrivna hjälpavsnitt Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling kan du läsa mer om hur det fungerar. 

Vill du skapa en leverantörsfaktura i eEkonomi som egentligen redan är betalad kan du bocka i rutan Betala manuellt på fakturan innan du bokför/ sparar den.Om du markerar den här rutan kommer fakturan exkluderas från betalningsfilen till banken vilket skulle kunna vara användbart om du vill registrera fakturan med ett förfallodatum bakåt i tiden. Annars är ju din aktiva bankkoppling väldigt bra eftersom den tar bort mycket handpåläggning du annars gör manuellt. Rekommenderar också hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan få en bra bild hur en bankkoppling fungerar i sin helhet. 

Återkom om något känns oklart. Annars får du ha en God Jul! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Tack för svaret. Då förstår jag. Som sagt ganska grön när det gäller visma men förstår hur du menar. Nu kommer jag tänka på det i framtiden. Men då finns det risk att de andra leverantörsfakturorna som ligger för förfallodatum om 1-2 veckor också kommer dras igen eftersom jag betalade dom direkt när jag fick dom? De är också bokförda och klara. Kan man stoppa det på något sätt i efterhand i så fall?

Hej! 

Ja jag förstår, skulle du stöta på patrull eller ha funderingar kring till exempel bankkopplingen så har vi ju vår skrivna hjälp, där hittar du väldigt mycket bra och matnyttig information. 🙂
Annars så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon. 

Vad det gäller de leverantörsfakturor som redan hunnit gå iväg för betalning behöver du stoppa på banken innan ytterligare en betalning vid förfallodatumet. Min länk som du fick till hjälpavsnittet Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling är en rekommendation för dig att kika igenom, där beskrivs bland annat om du har gjort inställningen Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter så skickas fakturorna till banken först när du aktivt väljer att göra det och hur detta går till. På så sett får du lite mer kontroll från eEkonomis håll också. 

/My