Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronica35
MEDLEM

Faktura företagskort Handelsbanken - eEkonomi

Jag har fått en faktura från Handelsbanken företagskort där de har överfört överskott från förra månadens faktura som jag fick som en kreditfaktura men eftersom de inte betalar ut kreditnotor automatiskt så drog dem av detta på denna faktura istället och då vet jag inte hur jag ska bokföra detta överskjutande överskott då jag inte kan använda 2440 2 gånger jag får ju en obalans i saldot med detta överskott som jag inte vet hur jag ska få bort eller ska jag bokföra fakturan som om överskottet aldrig hade funnits och sedan bokföra det manuellt mot 2440 där den kreditnotan ligger?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt förslag är att boka fakturan med hela beloppet före kreditnoteavdraget. Sen delbetala fakturan mot kreditnotan (kvitta) och slutligen betala beloppet som återstår vilket är det som står på fakturan.
Ett annat alternativ är att vända kreditnotan med en intern faktura och sen boka den nya fakturan som den ser ut.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Veronica,


Detta överskott som du har fått från Handelsbanken, jag tänker att om du har fått ett underlag i form av en kreditfaktura, så skulle du kunna registrera det som en kreditfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - bocka i kreditfaktura, ange belopp och datum. Du kan sedan använda denna kreditfakturan och välja Åtgärder - Kvitta - för att välja mot vilken debetfaktura som detta ska dras emot. 


Återkoppla om jag missförstod något eller om det är något mer du undrar över.
/Theodor