Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KatjaL
MEDLEM

Faktura i utländsk valuta Visma ändrar belopp när man har tryckt på bokför

Jag bokförde en faktura som var i utländsk valuta. När jag fyllde i fakturabeloppet var det summor i den utländska valutan som kom upp i konteringsraderna, trots att jag redan hade fyllt i valutakursen. Eftersom man inte får bokföra i utländsk valuta fyllde jag därför i beloppet i svenska kronor. Allt stämde sedan och momsbelopp i rätt summor kom upp. När jag hade tryckt på bokför multiplicerade programmet summan med valutakursen. Nu är det bokfört till ett helt fel, alldeles för stort, belopp och programmet tillåter inte att man korrigerar. 

Det borde komma upp informationsrutor om att programmet beter sig så.

 

Hur ska jag kunna korrigera detta?

KatjaL_0-1603639010701.png

 

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Du anger en valuta på leverantören när den registreras

Sedan anger man det belopp som som står på fakturan och då räknas beloppet om till svenska kronor med den officiella kurs som rådde på fakturadagen, man kan alltså inte hitta på en valutakurs själv. Eventuella differenser när fakturan betalas bokförs vid betalningen.

Det felaktigt inlagda fakturan får du göra en "Kredit-faktura" på och kvitta bort

 

Stort tack för hjälpen! Jag har löst problemet och nu vet hur jag ska göra när jag registrerar om fakturan.