Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura / kreditfaktura - eEkonomi

HejJag har fått en faktura från min leverantör, och nu skall jag få en ny faktura med reducerat pris p.g.a reklamation.Leverantören skriver följande till mig:Det kommer en kreditfaktura som du kan kvitta mot fakturan du fått, har tyvärr inte möjlighet att makulera den första för att skicka en ny. Betyder detta att jag måste bokföra första fakturan och sedan kvitta mot kreditfakturan?Eller räcker det om jag bokför "kreditfakturan" som innehåller den senaste aktuella kostnaden?Hur skall jag hantera detta korrekt?Mvh Jimi Renfjord
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du ska bokföra både fakturan och krediten samt göra den kvittning du nämner. Resterande del av fakturan får du sedan betala och matcha bort.

Det är viktigt att man bokför alla de dokument (i detta fall både faktura och kredit) man får och inte gör några "kvittningar" utanför räkenskaperna. Alla affärshändelser ska vara bokförda.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Tack för svaret.

Då bokför jag både fakturan + kreditfakturan.

Men jag skall väll endast betala in beloppet på kreditfakturan till leverantören?

Mvh Jimi
Roffakab
CHAMPION

Hej

Nej så läser inte jag meddelandet från din leverantör. Fakturan var det belopp du ursprungligen skulle betala. Kreditfakturan omfattade reklamationen dvs det du inte behöver betala.

Så jag tolkar det som att du ska betala mellanskillnaden faktura - kredit.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha då vet jag hur det fungerar.
Tack igen för ditt svar.

Ha en trevlig kväll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alla affärshändelser skall bokföras