Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera för timlön+arbetsgivaravgift? - eEkonomi

Hej!

Jag har en anställd som har jobbat x antal timmar för ett annat företag och jag ska nu fakturera dem. Jag undrar hur jag ska räkna.

Ska jag fakturera dem timpenningen + arbetsgivaravgift, eftersom det är den summan som jag kommer att betala när jag betalar ut lönen?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt sätt att räkna fram er kostnad för den anställde. Möjligen ska ni  lägga på några kronor till per timme för t ex avgiften för eventuell Fora försäkring eller andra omkostnader för personal.
Räkna timlönen plus semesterersättningen 12% eller vad ni tillämpar, lägg på arbetsgivaravgiften och eventuell Fora försäkring eller annan personalförsäkring (kollektiv eller personlig).
Ett gammalt lämpligt mått som finns för liknande beräkningar är
timpenningen X faktor 1.6, vilket brukar kunna omfatta det mesta.

Därefter bör ni också fundera på om ni vill ha ytterligare några kronor per timme när ni hyr ut er personal eftersom administrationen kring att hyra ut också medför kostnader för er.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Viktor
Fd medlem
Inte tillämpbar

De finns säkert en bra anledning, men det känns märkligt att du inte kommit överens om detta  innan jobbet utfördes. Du har ju omkostnader som ska med i beräkning, inte bara semesterersättning, försäkringar, arbetsgivaravgifter. Du kan ju sätta ett timpris som är ditt ordinarie timpris minus en rabatt. Du kan använda dig av en faktor t ex 2, dvs 2 x timlönen eller bäst Eller bestämma vad det är värt för kunden och fakturera det. Har du inget avtal så är valet ditt, eller? Rådet är att förhandla och avtala om detta innan arbetet utförs, efter att arbetet är utfört är det svårt. 

Bertil73
MEDLEM

Om du hyr ut den anställde till samma peng som du själv betalar ut i lön så har det andra företaget fått extremt billig arbetskraft utan att anställa, och i princip har du fått betala för att hyra ut - kanske eventuellt inte betala med pengar, men med tid.