Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BooABja
MEDLEM

Fakturera moms till företag inom EU

Hej

Jag väntar på supportsvar som verkar dröja. Sedan 2019 är det krav från Skatteverket att fakturera moms för utländska bolag inom EU om de besöker eller sponsrar en konferens/workshop etc här i Sverige. Ni verkar sakna en funktion för att lösa detta? Vi har ju inte haft några fysiska aktiviteter sedan 2019 men nu går rimligen proppen ur så det är bråttom!

 

När man deltar i eller sponsrar onlineaktiviteter gäller fortfarande faktura utan moms.

 

Vägledning (före juni 2019 gällde inte moms vid konferens för utländska bolag): https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/329381.html

 

Tacksam för snabbt svar och snabb lösning - osäker på hur många som vet att detta ändrats!

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 
Jag har försökt att hitta ett pågående ärende hos supporten gällande detta men det verkar inte finnas något sådant. Kanske har du lämnat ett önskemål till våra programutveckare om en förändring? Vi har gjort en förändring kring idéehanteringen för nästan exakt en månad sedan och 

i och med den här förändringen kommer vi inte ha samma möjlighet för återkoppling och kontinuerlig uppdatering som tidigare. Här vill jag verkligen nämna att vi självklart fortfarande ser alla idéer som kommer in och att vi precis som tidigare kommer att utvärdera prioritet samt möjlighet för implementation för allt ni bidrar med.

 

Vad gäller att fakturera med moms till en EU-kund med VAT:nr så finns ingen speciell funktion för det idag som du redan vet. 

För att fakturera med moms får man börja med att ta bort VAT:nr i kundregistret på kunden innan man skapar fakturan. Då blir hela fakturan med moms. När fakturan sedan är färdigregistrerad får man ändra i kundregistret och lägga tillbaka VAT-nr på kunden för att på nästa faktura få utan moms. Detta är inget som går att göra en mix av på en samma faktura. 

 

Om det är så att du inte redan har lämnat ett önskemål så gör du så här för att lämna önskemål till våra utveckare av Visma eEkonomi:
 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

Hej Tinna

 

Jag kontaktade support och har fått ett mailsvar som är detsamma som ditt - att ta bort VAT från systemet och på så sätt läggs moms på. En utmaning då är dels att jag behöver kunna påvisa vilka företag jag jobbar med, bra att ha VAT i systemet dels behöver alla som arbetar med utländska bolag skicka in periodisk sammanställning varje månad. Jag har skickat en fråga till Skatteverket om hur den ska se ut när moms faktureras etc

 

Jag ska skicka in ett förslag till utveckling men som jag ser det så kan jag idag inte agera helt lagenligt i eEkonomi med mindre än att göra en abrovink

BooABja
MEDLEM

I tillägg har jag fått svar från Skatteverket ang Periodisk Sammanställning: När man fakturerar med svensk moms så ska ni inte skicka in en periodisk sammanställning. Ni redovisar försäljningen av tjänsten i ruta 05 samt ruta 10 precis som en vanlig svensk försäljning. Den periodiska sammanställningen skickar man in när man säljer utan moms till företag inom EU.

 

Så - lösningen för att lagenligt fakturera EU-bolag moms vid events i Sverige är i eEkonomi att ta bort VAT från kundens uppgifter i det fältet..

 

Bättre om det framåt går att kryssa i en ruta liksom för icke EU-bolag eftersom vi säljer blandade tjänster där moms ibland inte ska läggas på!

Hej BooABja!

 

Tack för att du delar med dig och kommer med ett bra förbättringsförslag.

Jag tar självklart med mig detta, men vi tar väldigt gärna emot din feedback via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi, då inkommer din feedback direkt till våra produktutvecklare. 
 

Vill du läsa mer om hur upplägget för idéhanteringen ser ut hittar du all information i användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg & tillvägagångssätt.

 

Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne