Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia1
MEDLEM

Fakturera och bokföra försäljning presentkort eEkonomi

Hur hanterar eEkonomi presentkortsförsäljning? (vill ej ha länken till "Bokför försäljning av presentkort i Visma eEkonomi" då den inte ger svar på min fråga). Vill ej heller ha förklaring på hur bokföring av presentkort ska ske utan vill få förklarat hur vi ska hantera det i eEkonomi för att programmet ska hantera det rätt. 

 

Vill få förklara tillvägagångssättet hur vi ska hantera följande exempel:

 

Vi ska sälja ett presentkort på 1.000kr som avser en enfunktionsvoucher via faktura. Enligt tidigare instruktioner skapar vi då en ny artikel som vi väljer momskod 05 (25%) och konto 2421 på. Så långt är det inga konstigheter. Då bör ju fakturan hamna på #1510 debet 1.000kr, #2421 kredit 800kr och #2610 utg moms kredit 200kr.

 

Vi ska sedan sälja en vara för 1.500kr som är 25% moms på, dvs 1.875kr inkl moms som vi ska fakturera. Kunden vill betala del av fakturan mot ovanstående presentkort på 1.000kr. - Hur ställer vi ut denna fakturan för att det ska bli rätt? Belopp att betala på fakturan ska ju bli 875kr samtidigt som försäljningen ska minska och per automatik bokföras mot redan sålda presentkort och redovisad moms. (Det går ju nu inte använda artikelkonteringen för presentkort på fakturan eftersom den numera har momskod på sig och programmet klarar ju inte dela upp det på minskat belopp att betala respektive minskad moms och inlöst presentkort).

Vill få förklarat detta och bokningarna fram till att kunden betalar de slutliga 875kr. 

Tack på förhand.

1 SVAR 1
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan Sofia! 

Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. 

Jag önskar dig en fin eftermiddag. 
/Ebba