Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Skapa nya momskonton för de nya MOSS-reglerna

Hej,

 

När man säljer en produkt till en privatperson utanför Sverige ska man ju numer ta betalt och bokföra den moms som gäller i det land personen befinner sig i.

 

För att göra detta måste vi sätta upp nya momskonton som kopplas till försäljningskontona och momskoderna.

 

Jag kommer sälja till 26 länder så det blir ca 52 olika försäljningskonton (två för varje land då livsmedel och vanliga produkter separeras). 

 

Då är det väl bäst att jag skapa ett nytt momskonto för varje försäljningskonto (har redan skapat alla försäljningskonto och momskoder) så att jag kan hålla dem isär sedan i momsdeklarationen?

 

Min fråga är, vilka konton ska användas här? Kan man välja vilka nya som helst under 26XX som inte redan är upptagna?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag har inget konkret svar till dig, men kan tipsa om lite läsning:

Inga nya konton med anledning av redovisning enligt OSS - BAS

Hur kan nytt lagförslag om e-handel påverka företagets redovisning? - BAS

 

Jag tror att den sista länken ovan kan ge dig det stöd/tips du behöver. Lycka till!

 

//Carina

Hej!

 

Jag tänkte bara flika in och säga att om du använder Visma e-ekonomi så finns det en funktion för OSS som du kan läsa mer om här

I annat fall så är de länkar som Carina skickat bra stöd för att försöka komma fram till vad för bokföringskonton som behövs och om man behöver skapa egna bokföringskonton eller om man har ett sidoordnat system hellre.

 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej Josefine,

 

Även om jag väljer att använda er OSS-funktion måste jag väl fortfarande själv sätta upp alla konton, och då behöver jag veta vilka momskonton jag kan använda? Eller gör ni allt det jobbet åt en?

Tack för länkarna! Vet du möjligtvis vad han menar med "sidoordnad redovisning"?

Hej,

 

En sidoordnad redovisning är att ha en sammanställning utanför själva bokföringssystemet, i  t ex excel.