Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturering december betalning januari - eEkonomi

Har Enskild firma och har ca 40000 som ska faktureras idag (december). Förfallodatum blir ju då i slutet på januari, vad jag förstår ska ändå denna summa bokförasa för 2018 när jag gör bokslut. Gäller det även MOMSEN? Första året jag har firman så det är mycket att tänka på. Vad händer om jag fakturerar detta i januari istället. Förstår att resultatet kanske inte stämmer då...
2 SVAR 2
sivlai
MEDLEM

Den ska bokföras i december, även momsen. Gäller även ev leverantörsfakturor som är daterade i december, men som du betalar först i januari, de ska bokföras som leverantörsskulder.
Om du fakturerar i januari bör du ta med det som upplupen intäkt, men då ska momsen bokföras och betalas först i januari.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AdamW!

I den här tråden beskriv ingående hur kostnader och intäkter hanteras över årsskiftet när han har kontantmetoden.
Precis som Laila skriver ska alltid försäljningen / inköpet och momsen bokföras i december. Detta för att det ska hamna rätt till årsbokslutet. Själva betalningen hanteras som vanligt när den kommer/görs, även om det är på nästkommande år. 

Ha en trevlig dag!