Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

zirro1
NY MEDLEM

Fakturor når inte mottagare via mail i eEkonomi

Har ett antal gånger hänt mej att fakturor inte når mottagare via mail. Har rätta mailadresser.
I eEkonomi så står det att fakturan är sänd till kund. Inte samma kunder varje gång som drabbas! Är inte så kul att behöva ringa kunderna och fråga om dom fått fakturan - känns oproffsigt från min sida.
Ni MÅSTE lösa den här biten, så rätt information ses på rapporten om fakturan, eller att en bekräftelse på skickat mail kommer till min inkorg!
Hälsningar Pia
1 GODKÄNT SVAR
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej allihop!

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tid att uppdatera i denna tråd, jag hoppas nu att alla känner att fakturor når fram via mejl när ni skickar dessa ut till kund.
 
Jag kan även idag med glädje meddela att vi släppt en ny funktion till Visma eEkonomi gällande att ni nu får meddelande i programmet om det är så att en faktura via mejl inte nått fram till din kund. 

Har du t ex skrivit in en felaktig e-postadress på kunden, eller om kunden inte kan ta emot fakturan på denna e-postadress, så kommer du nu få ett rött kryss i fakturalistan under Försäljning - Kundfakturor som på så sätt visar att fakturan inte nått fram. 
Klickar du här ifrån på det röda krysset så slussas du vidare in till fakturan som inte kunde levereras och du kan längst ned på sidan läsa ett meddelande om varför. Du har då möjlighet att ändra till korrekt e-postadress och skicka ut fakturan på nytt och på så sätt vara säker att den når ut till rätt kund i tid. 

Vi hoppas att denna funktion kan underlätta ert dagliga arbete och att ni kan känna att ni har mer kontroll på om fakturan har levererats till rätt e-postadress eller inte. 

Ha en fin dag!
/Nellie 

Visa lösning i originalinlägg

16 SVAR 16
SannaLindkvist
ANSTÄLLD

Hej Pia!

Jag förstår att de inte känns bra att du har kunder som inte fått sin faktura. Om du har rätt epost adress går fakturan fram och om de av någon anledningen inte fungerar första gången så läggs dessa mejl i en kö där vi skickar dem igen i bakgrunden.

Vi får titta över möjligheten att förbättra detta och de ligger redan som ett önskemål för framtida förbättringar. I de planer vi har idag är de inte planerat några aktiviteter om förbättringar den närmaste tiden (hösten 2014) men självklart följer vi noggrant kunders önskemål om förbättringar så prioriteringar kan ändras.

Tack för att du lägger in dina önskemål här i forumet och jag önskar dig en fin sommar.
zirro1
NY MEDLEM

Detta kan hända lite hur som helst - kunder som jag tidigare inte haft problem med att sända fakturor till får plötsligt inte mitt mail. Har rätt mailadress - det första man kollar.
Eller som en kund.....sänder i väg 2 fakturor (samma mailadress till båda) inom 5 minuter men bara den ena kommer fram.
Tycker inte det är acceptabelt att jag själv inte kan ha någon koll på vad som gått och inte gått i väg. Kostar mej både tid och pengar!

Hälsningar Pia

Hej Pia!
Som jag svarade John nedan så är de inget känt fel att mejl inte kommer fram men för att säkerställa de hade varit bra om du kunde mejla mig ditt kundnummer och företagsnamn så kan vi titta igenom loggarna för att följa dina fakturor. Skicka uppgifterna till sanna.lindkvist@visma.se

På lång sikt ska vi självklart försöka hitta en lösning som gör att du känner dig trygg på att dina mejl går fram.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Sanna

En konkurrent till er lägger PDF bilagan som en extern URL i e-postmeddelandet. Genom att användaren klickar på länken kan webbservern logga att fakturan har hämtats.

Så fungerade eEkonomi tidigare - att man skulle klicka på en länk - detta kunde inte/vägrade/förstod inte kunderna


Pacsac: Finns det exempel på hur mailet såg ut? Det behöver ju nödvändigtvis inte vara den externa länken som var problemet. Utan hur den framhävdes eller förväxlades med annan illustration i mailet.

Jag tror att idag är det ännu svårare att få något företag/organisation att klicka på en länk i ett mail

Finns det nån fakta, studie eller statistik på detta eller spekulerar du? Jag har själv använt Billogram och det har aldrig någonsin förekommit att någon inte hämtat upp sin e-faktura via länken i mailet. Om det är ur säkerhetssynpunkt kan ju någon göra motpåståendet det är "svårare få någon öppna en bilaga"?

jag hade problem med 5 större företag tidigare där det inte fungerade med länk, idag med bilaga i mail har jag inget problem med dessa. Kan vara så att något av dessa hade någon automatik där fakturan gick till en skrivare direkt.

Dom mindre företagen fungerade bra tidigare med länk.

John__2
NY MEDLEM

Jag har flera kunder som inte fått fakturorna via mail när jag bokfört, trots rätt e-postadress. Detta tar onödig tid samt att man ska inte behöva sitta i dialog med kunder och verifiera om faktura-mailet har fastnat i deras spam-filter mm, vilket inte var fallet...

Detta verkar ha uppstått i samband med någon av de senare uppdateringarna.

Hej John!

De är inget känt fel för men för att säkerställa de hade vore de bra om du har möjlighet att skicka ditt kundnummer eller företagsnamn till mig på epost adress sanna.lindkvist@visma.se så ska vi felsöka lite mer i våra loggar-

Vi har i dag en epost server/funktion som sköter utskick av alla mejl och om den av någon anledning inte lyckas skicka mejl (ligger nere) har vi en annan lösning som backup.
Hör av dig om du har möjlighet, tack på förhand!
Henrik56
NY MEDLEM

5-10% av våra fakturor når inte användaren. Många blir sura när de får påminnelse (som vi skickar som utskriven PDF med snigelpost) då de inte fått någon faktura. I de flesta fallen har fakturorna från er server fastnat i mottagarens SPAM-filter. Olika kunder hela tiden, Oftast, men inte bara, är hotmail-adresser drabbade. Detta är inte acceptabelt i en molntjänst.

Hej! 

Nu var det ett bra tag sedan vi uppdaterade er med information i denna tråden. 

Jag hoppas att ni numera känner att alla fakturor går iväg som de ska när ni väljer att skicka via epost. Det finns en tråd som behandlar att man vill få ett mail tillbaka om man råkat skicka till en felaktig mailadress. Jag vill lyfta för er att den tråden finns och om ni är i behov av samma funktion så gå gärna in och följ tråden "Inget felmeddelande tillbaka om fakturan inte gått fram pga fel epostadress."

Ha en fin torsdag!

/Lovisa 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta problem uppstår fortfarande för mig. Även till gamla kunder som tidigare fått fakturan men nu helt plötsligt inte fått någon när jag skickat. Väldigt iiriterande
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej allihop!

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tid att uppdatera i denna tråd, jag hoppas nu att alla känner att fakturor når fram via mejl när ni skickar dessa ut till kund.
 
Jag kan även idag med glädje meddela att vi släppt en ny funktion till Visma eEkonomi gällande att ni nu får meddelande i programmet om det är så att en faktura via mejl inte nått fram till din kund. 

Har du t ex skrivit in en felaktig e-postadress på kunden, eller om kunden inte kan ta emot fakturan på denna e-postadress, så kommer du nu få ett rött kryss i fakturalistan under Försäljning - Kundfakturor som på så sätt visar att fakturan inte nått fram. 
Klickar du här ifrån på det röda krysset så slussas du vidare in till fakturan som inte kunde levereras och du kan längst ned på sidan läsa ett meddelande om varför. Du har då möjlighet att ändra till korrekt e-postadress och skicka ut fakturan på nytt och på så sätt vara säker att den når ut till rätt kund i tid. 

Vi hoppas att denna funktion kan underlätta ert dagliga arbete och att ni kan känna att ni har mer kontroll på om fakturan har levererats till rätt e-postadress eller inte. 

Ha en fin dag!
/Nellie 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Underbart.
Sitter just nu med fakturor på 20000 som inte nått kunden. Så jag är mer än glad att Visma fixat detta.
Tomas Olsson