Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vonne48
UTFORSKARE

Får in bokföringsunderlagen 1 gång i månaden av den jag bokför åt

Jag ska bokföra åt en person som har Enskild firma. Har hjälpt henne att skaffa Visma E-ekonomi Smart. Hon vill inte ha bankkoppling och Vismakortet. Jag kommer att få underlagen för bokföringen som fakturor o kvitton etc från henne 1 gång i månaden.

Kan jag då då fota in dem och hennes kontoutdrag från banken i bokföringen med appen?

Sen undrar jag hur blir det med datumen då på fakturor o kvitton? Kan jag bokföra dem på de rätta datumen som står på kontoutdraget fast det skett månaden innan? Hon redovisar moms 1 g/år och jag använder kontantmetoden.

Jättetacksam för svar på detta.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Vonne48 

 

Välkommen som ny forummedlem - vi är glada över att du skriver till oss. 

 

Jag rekommenderar att du använder dig av Visma Scanner för att få in leverantörsfakturor och kvitton som du sedan kopplar som bildunderlag i Visma eEkonomi. Den digitala lösningen är verkligen ett smart sätt att spara tid och minimera pappersarbete. Dessutom behöver du bara spara digitala kvitton i 3 år, vilket är en annan fördel.

Vi har skapat en film Koppla underlag från Visma Scanner i Visma eEkonomi som beskriver exakt hur du gör för att kopplar underlagen i Visma eEkonomi. 
 

Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura till den dag du betalar den.
Kika gärna på filmen Kontantmetoden i Visma eEkonomi som förklarar hur kontantmetoden hanteras i Visma eEkonomi. 
 

Om din kund inte vill använda bankkoppling kan du använda dig av en annan smart lösning som innebär att du kopierar och klistrar in kontoutdrag från banken och matchar betalningarna. Du hittar mer information om detta i hjälpavsnittet Kopiera och klistra in kontoutdrag från banken.
 

När du arbetar med en kund som själv fakturerar sina kunder är det viktigt att registrera dessa i programmet. Om du arbetar på en redovisningsbyrå finns det också ytterligare program och tjänster som kan underlätta samarbetet mellan dig och din kund. Tveka inte att kontakta vår kunniga support om du vill ha mer information om detta. 

 

Hoppas att mitt svar kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

//Tinna

Vonne48
UTFORSKARE

Tack för hjälpen! Men jag undrar fortfarande det där med datumen. Om jag t ex får underlagen t ex i mars, som skulle ha bokförts i januari. Hur blir det då med dateringen. Om jag klistrar in dem kan jag då få dem på deras rätta datum i t ex januari? Eller daterar programmen dem alltid till den dagen jag klistrar in dem? Sedan i fall jag får ett underlag som hon missat att skicka tidigare kan jag då få in det i sin rätta månad och på sin rätta dag i fall jag klistrar in det i programmet, även om jag hunnit bokföra flera månader framåt?

Jättetacksam för svar ang detta.

Hej @Vonne48 

 

Visma eEkonomi daterar dina bankhändelser utifrån datumet som finns på kontoutdraget och inte datumet då du kopierar/klistrar in ditt kontoutdrag. Slå gärna en signal till supporten så kan vi visa och förklara lite mer om du vill. 

 

Ha en riktig fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna