Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sqrddsgn
MEDLEM

Fått in pengar på företagskonto - flytta till privatkonto

Visste inte hur jag skulle skriva rubriken, men ska förklara - jobbar med/som enskild firma, och utförde arbete åt kund. Detta innebar att jag vid tillfället använde min privata bil och mitt privata bankkort för drivmedel, som kunden sedan ersatte mig för.

 

Dock satte de in pengarna via mitt bankgiro på mitt företagskonto, när de egentligen borde komma till mitt privata. Vad gör jag? Kan jag ta dessa pengar (handlar om ca 2500 kr) och föra över till mitt privata konto, eller måste jag göra något speciellt? Har alltså inget underlag för ersättningen, mer än att pengarna kommit in på företagskontot. Kvittona för utläggen gav jag till kunden.

 

Just det, för att klargöra - jag har ingen livekoppling mellan företagskontot och eEkonomi, så just nu finns det inget bokfört om den här insättningen. Bara att det är mer pengar på företagskontot än vad det ska vara, så att säga.

5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

Det borde gå bra, underlag borde inte behövas eftersom det inte kommer vara något underlag för avdrag i din näringsverksamhet.

 

Med reservation för att det var ett tag sedan jag hade enskild firma (AB numera) men jag tycker det lättaste vore att bokföra kundens inbetalning på bankgiro som Egen insättning. Sedan för du över de pengarna från bakgirot till dit privata konto och den transaktionen konterar du som ett Eget uttag.

 

Pengarna som betalats ut:

1930 D 2500

2018 K 2500

 

När du tar för över pengarna till ditt eget konto:

1930 K 2500

2013 D 2500

 

Det här fungerar i en enskild firma för firmans pengar är dina pengar. Rent teoretiskt skulle man kanske kunna köra precis alla transaktioner som Egna Uttag/Egna insättningar men jag tror inte det är att rekommendera. 🙂

 

 

Hej

 

Nej det här blir inte korrekt. Att kvitta intäkter och kostnader utanför bokföringen blir inte bra.

 

Utläggen (drivmedel osv) bör bokföras som en fordran t ex på konto 1689 Övriga kortfristiga fordringar och enligt de underlag som styrker beloppet 2 500 kr.

 

Debet 1689      2 500

Kredit 2018      2 500 (betalt med privata pengar)

 

Inbetalningen från kund blir då:

 

Debet 1930     2 500

Kredit 1689     2 500

 

Observera att underlagen måste finnas kvar i EF bokföring men att kunden får kopia för eventuella momsavdrag. Normalt gör detta som Utläggs-fakturering.

 

Vill man sen ta ut pengarna blir bokföringen:

 

Debet 2013       2 500

Kredit 1930       2 500

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Tack för rättningen RoffaK! Jag lever och lär. *tumme upp*

Fast, nu finns det stor risk att jag missförstår, så ha det i åtanke, men..

 

Dessa pengar, eller utlägg för bränslet, har ingenting med bokföringen eller firman egentligen att göra. Kort och gott - jag tankade min egen, privatägda bil, med mitt eget privata kontokort, och ville helt enkelt bara ha ersättning för det och sparade kvittona för bränslet. Jag har inte gjort några avdrag eller bokfört detta, då det var en engångsföreteelse. De kom in på mitt företagskonto då det är de uppgifter de har sedan innan.

 

Det enda jag undrade var om det skulle bli problem för mig att företagets bankkonto visar att det kommit in 2500 som enbart flyttats över till mitt privata. Men är det som du skriver som måste göras, så får jag göra det, helt enkelt - vill inte göra fel av okunskap 🙂

Hej

 

Jag reagerade på två saker:

 

1 Att bokföra en inbetalning från kund på konto 2018 Egen insättning känns fel. 

 

2. Utan underlag i din bokföring finns det inget som styrker att inbetalningen avsåg ersättning för drivmedel utan kunde lika gärna vara lön. Möjligtvis finns det en referens på inbetalningen men inga underlag i din bokföring.

 

Huruvida förslaget om att bara bokföra in och ut kan skapa problem kan jag inte bedöma.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK