Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emil Werneman
MEDLEM

Fel belopp i ingående balans

Hej,

 

Jag sitter med mitt bokslut för 2022-12-31 och jag använder mig av modulen Visma eEkonomi deklaration / årsredovisning. Nu när jag gör mitt årsbokslut så upptäckte jag att jag inte har balans i balansräkningen för mina IB siffror. Förra året var mitt första verksamhetsår och när jag skulle göra mitt första årsbokslut så upptäckte jag att jag hade lagt fel startdatum för räkenskapsåret och enligt supporten var enda alternativet att starta om företaget. Jag gjorde det med en SIE fil men fick lägga in reskontraposter och kvarvarande periodiseringar manuellt (med hjälp av er support). Nu ser jag att det är periodiseringarna på konto 1790 som spökar. Enligt visma eEkonomi och årsredovisningsmodulen (och därmed såklart påskriven årsredovisning och deklaration) för 2021 så är kontosaldot på konto 1790 per 2021-12-31 9 861,96 kr. När jag öppnar årsredovisningsmodulen för bokslutet 2022-12-31 så är IB på detta konto istället 11 011,96 kr, dvs en diff på 1 150kr. Jag har pratat med supporten både via telefon och chatt och får rådet att analysera kontot och försöka boka bort differensen. Jag har analyserat det och vet att allt som är bokat under året och utgående balans balanserar men inte den ingående balansen. Det jag har som UB på kontot stämmer även med rapporten kommande periodiseringar. Om jag bokar bort beloppet på 1790 så kommer dels beloppet på kontot inte stämma mot rapporten kommande periodiseringar och jag har ju inget att boka det mot i och med att om jag bokar det mot ett resultatkonto så kommer det påverka skuldsidan via resultatet på samma sätt och diffen kommer därmed vara oförändrad. Jag kan ju inte ändra den utgående balansen för 2021-12-31 i och med att det är stängt och påskrivet och klart samt att saldot ju faktiskt är rätt 2021-12-31. Det har bara blivit något knas i den manuella återläggningen av periodiseringar efter omstarten. Hur löser jag detta? 

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som dig skulle jag kontrollköra bokföringen för 2021:

 

1 Låsa upp 2021 i Visma eEkonomi samt årsredovisningsmodulen.

 

2. Uppdatera värden till årsredovisningsmodulen.

 

3. Skriva ut Resultat och Balansräkning 2021 i Visma eEkonomi och kontrollera att de stämmer överens med årsredovisningsmodulen med avseende på Årsredovisning och Inkomstdeklaration. Kontrollera att utgående saldo på konto 1790 fortfarande är 9 861,96.

 

4. Avsluta och lås 2021 igen samt kontrollera att årsredovisningsmodulen överfört resultatverifikationen till Visma eEkonomi.

 

5. Skriv ut Balansräkning 2022 i Visma eEkonomi och kontrollera att IB är lika med UB 2021-12-31 (se punkt 3)

 

6. Öppna och läs in bokföringsvärden 2022 i årsredovisningsmodulen.

 

7. Kontrollera att IB är lika med UB även i årsredovisningsmodulen. 

 

Jag håller med dig om att det troligtvis blivit något knas i den manuella återläggningen av periodiseringar men detta knas kan aldrig resultera i att UB ett år inte blir IB nästa år.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

 

 

 

Emil Werneman
MEDLEM

Stort tack för hjälpen!! Det gick galant och nu är både IB och UB korrekt. 

 

 

Perfekt

 

RoffaK