Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

L8Larsson1
UTFORSKARE

Fel betalningssätt på faktura innebär problem med automatisk matchning

Vid registrering av en kund har jag av misstag valt kortbetalning istället för 10 dagar netto. Det innebär att när jag sedan får betalt för en faktura får jag inte upp den som alternativ att matcha. Jag har nu ändrat på kunden, så att den har 10 dgr netto istället för kortbetalning. Ang fakturan - ar mitt enda alternativ att kreditera fakturan och göra en ny faktura med bet villkor 10 dgr netto?

Jag har koppling till banken och får in mina transaktioner automatiskt.

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag har ingen koll på om det är så att en inställning på kunden om kortbetalning gör att systemet förväntar sig att betalningen skall komma in på annat konto än vanliga BG men om inte, så låter det för mig som lättast att bara kontakta kunden, förklara felet och sedan när deras inbetalning dyker upp på kontoutdraget göra en manuellt matchning ("orange knapp") och matcha den som en betalning av kundfaktura? Jag har dock själv inte gjort detta, jag bara tar för givet att det går. 🙂

Jag tänker att kan man slippa hålla på att kreditera och trycka ut ny faktura så är det ju bra och jag har som lekman lite svårt att se att det skulle vara något stort  bokföringsfel att kunden betalar på annat sätt än vad som står på fakturan.
L8Larsson1
UTFORSKARE

Problemet är att det inte  gick att matcha mot fakturan, då den inte kom upp som en valmöjlighet. Men ett dygn senare kan jag matcha den - mycket konstigt. 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej L8Larsson,

När du råkar ställa in en kund med betalningsvillkor kortbetalning istället för 10 dagar netto så händer följande.

1. När du skapar en kundfaktura till kunden så hamnar den under Alla kundfakturor istället för under Obetalda kundfakturor då det blir en betalningsbekräftelse istället för en faktura.
2. Fakturan bokas mot konto 1510, kundfodringar men bokas därefter om mot konto 1580, fordringar för kontokort.
3. Fakturan kan ej  matchas på samma sätt som en "vanlig" faktura under Kassa- och bankhändelser

När jag ska matcha min faktura under Kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha  och som Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från betalkort och sen under Välj händelser ska du då hitta din faktura i rullisten. Sen kan du klicka på Bokför.

När du nu har ändrat på kunden så kommer det fungera precis som vanligt nästa gång.

Ha en fin dag!
/Cecilia