Varje gång visma smart tolkar uppgifterna på inläst faktura fel och sätter 30 dagar istället för t.ex.14 så resulterar det i att jag får betala påminnelseavgift. Gäller fakturor som skickats via email till xxx@autoinvoice.se. I ett helt automatiserat flöde måste jag tydligen ändå hålla koll på automatiskt scannade fakturor. Antar att det inte finns nån lösning på detta annat än att kolla varje automatiskt scannad faktura manuellt?
Har du rätt betalningsvillkor upplagt på leverantören och det blir fel ändå?
Detta var en ny leverantör som skickade en faktura till autoinvoice mail. Jag har inte lagt till leverantören vad jag vet, registreras automatiskt som my lev?
Hej!
Som Annica skriver så kolla betalningsvillkor när ny leverantör läggs upp. Det brukar komma upp en liten ruta om Visma lagt upp den nya leverantören med automatik och kolla isf att betalningsvillkoren blivit korrekta. I övrigt så tycker jag att tolkningstjänsten är bra så bara att du har ett extra öga vid nya leverantörer. Det föreslås alltid 30 dagar på nya leverantörer.
Mvh
Lovisa
Jag har laborerat lite med denna grej under ett par år. Jag uppfattar det som om roboten är klockren med att sätta rätt datum och förfallodag, men ifall man ändrar fakturadatumet själv, kickar den in det betalningsvillkor man lagt in på leverantören. Därför är det viktigt att ha rätt förfallodag i leverantörsregistret, så det inte blir fel datum och påminnelseavgifter och ränta som följd.
Lycka till!
Mvh Lena
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.