Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

steiner
MEDLEM

Fel hantering av e-faktura specifikt från VismaSPCS

Jag har nu två gånger fått en e-faktura från VismaSPCS som hanteras felaktigt i eEkonomi Smart:

1. Fakturan kommer som alla andra fakturor

2. Jag hanterar fakturan som vanligt

3. Allt ser ut som vanligt och jag ser meddelandet att fakturan mottagits av banken

...men sedan får jag efter en tid en påminnelsefaktura och inser att inget betalats i banken.

När jag då går in i leverantörsfakturor och kollar den förfallna fakturan ser allt fortfarande OK ut men när jag öppnar fakturan ser jag att konteringen ser korrekt ut men istället för bara en "summa debet" rad finns även en helt oförklarlig "summa kredit" rad med samma belopp och differensen är därför noll. Därför blir heller inget betalt i banken.

Tacksam för idéer - har försökt nå kontakt med Visma SPCS men hittar ingen väg in till någon människa som verkar speciellt intresserad av felet...

1 SVAR 1
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @steiner

Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här! 

Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkopplingI vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". 

Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.