Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

monova
UTFORSKARE

Fel i Årsredovisningen - eEkonomi

Årsredovisning fel.PNGVid kontroll i Visma eEkonomi/Årsredovisning får jag varningen: Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'.

Jag har inte ändrat några belopp, alla är importerade. Verkar misstämma på en krona, kan det vara öresavrundningsproblem? Behöver hjälp med hur jag ska lösa detta.

 

Summeringen stämmer inte heller, beloppet Balanseras i ny räkning är fel. 

Uppdatering: "Balanseras i ny räkning"-summeringen har jag fått hjälp av supporten  genom att jag själv kunde ändra i underlaget.

Krondifferensen är det som kvarstår.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-17

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Kron-differensen kommer nog från din uppbokning efter senaste bolagsstämman. Både beloppen 6 960 671 och 1 208 906 innehåller ören som var för sig inte höjs upp men när du lägger ihop dem blir det mer än 0,50 och då läggs det till 1 kr när du redovisar heltal. Du får nog justera bolagsstämmo-verifikationen och där öresutjämna så att saldot på 2091 blir 8 189 577.

 

Den andra differens ser konstig ut men är inte dessa belopp inskrivna i mallen. I så fall får du justera i dokumentet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

monova
UTFORSKARE

Hej och stort tack för att du försöker hjälpa mig.

Det enda jag har ändrat i Årsredovisningen är att jag lagt till beloppet för Utdelning.

Summeringen är ju genererad av programmet och det blir rätt i Årsstämmoprotokollet.

Årsredovisning fel 2.PNG

Sådana här fel gör mig sömnlös och mycket oroad. Jag får nog kontakta Supporten så dom får hjälpa mig med detta, jag är alldeles för osäker för att gå in och ändra i siffror och i dokument, för jag vet inte riktigt hur det slår.

Tack i alla fall 🙂

/Mona

Monova: Jag har samma problem. Diffar på en krona. Har du kommit fram till nån lösning?

Nej, jag vet fortfarande inte hur man löser differensen på 1 krona. Jag har mailat till Supporten men inte fått svar ännu.

Skriv gärna i tråden när du har fått svar.

Hej @monova & @QualiByte,

 

Jag hoppar in här i tråden.

 

Anledningen till att ni får en avrundningsdifferens i era årsavslut kan bero på att Skatteverket och Bolagsverket hanterar öresavrundning olika.  Det är ok att lämna in siffror som diffar på ca 1 krona till Bolagsverket och Skatteverket då de hanterar avrundningar på olika sätt. 

 

Om jag har förstått situation rätt så får ni upp en varning om en differens i er årsredovisning? Jag rekommenderar er att ringa in till vår kunniga support så att de kan koppla upp och hjälpa er rätta till detta och få bort varningen. Vi har ingen mailsupport för Visma eEkonomi, men däremot kan ni som sagt ringa in och tala direkt med en av våra supporttekniker som kan koppla upp till era program för att kika. 

 

Hoppas detta hjälpte er i er fråga. Ni får gärna återkoppla här i tråden kring hur det gick för er. 

 

Önskar er en fin helg!

 

/Agnes

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Nu har jag fått hjälp av Supporten och nu ser det rätt ut i min Årsredovisning och ingen varning om att något är fel.

 

Jag fick följande svar från Supporten:

Gå in under Upprätta årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Förändringar eget kapital. På raden för Balanseras i ny räkning i kolumnen Balanserat resultat, kan du lägga till en krona. Efter detta ska summorna stämma och varningen ska inte synas.

Bra att det löste sig. Då gör jag samma sak.

Härligt att höra att det löste sig och tack för att du delar med dig av lösningen! Så härligt när vi kan hjälpas åt att sprida kunskapen inom forumet 🙂 

 

Önskar er en fin helg!

 

/Agnes

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂