Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

sten__11
NY MEDLEM

Fel i balans gällande lån, betalar av men det minskar inte i balansen - eEkonomi

Jag har bokfört varenda avbetalning men det diffar med vad jag har i kvarvarande lån ... hur skall jag göra för att det skalll stämma med den egentliga lånebilden i balansen ... kan jag korrigera detta på något sätt ..
12 SVAR 12

Om du konterar varje betalning
Kredit 1930
Debet 8400 för räntan
Debet kontot dör lånebeloppet bokförts i kredit från början,
så ska det bli rätt

Mikael

Jag kollade en verifikation där det står 1930 bankkontot sen hade jag kortfristiga skulder och då stod det plus summa i kontosaldo och när jag ändra konto till lån som tagits till firman 2300 så dök en minus summa upp är det där jag skall bokföra amorteringen ? Så det minskar menar jag det är så invecklat .. man kan ju spara ändringen men vågar inte göra det för att det inte skall bli fel..

Ränte kostnaderna är bokfört 1930 kredit och 8400 räntekostnader så där stämmer det verkar det som ... men inte lånen i balansen kan det vara att jag bokfört mot olika konton. Hur som hellst diffar det mot vad jag har i verkligheten i lån idag. Om jag går in i varje verifikation och ändrar till ett och samma konto 2300 och sparar det kommer det bli rätt då ?1930 kredit och 2300 debit .. sen spara ?

Ja det kan bli rätt då. Men för säkerhets skull ; berätta för oss på vilket kontonummer skulden är bokförd - så vi vet vad vi ska svara.
Mikael

Kollar det ... återkommer

De flesta är bokfört ingående som 2300 lån som tagits till firman och då har jag gått ända ner till när jag först tog ett lån. Men om jag förstått allt rätt nu. Så om jag har bokfört ingående lån (2300 )taget till firman så skall jag även utgående bokföra det mot 2300 ... lån taget till firman och om det var kortfristigt lån ingående skall jag således bokföra mot samma konto kortfristigt utgående... för att det skall bli rätt ?

Det låter som att du har flera lån - upptagna vid olika tillfällen - bokförda på konto 2300 - stämmer det?
Det låter som att du har delar av dessa lån upptagna under kortfristiga skulder också, stämmer det?
Vet du i så fall hur stor del av lånen som är bokförda på respektive konto och som ingår i den ingående balansen för vart och ett av kontona.?

Mikael

Japp ... det har jag och en del belåning av fakturor vilket är nollade då jag avslutat detta .. jag säljer bara mina fakturor när behov finns numera. De låg i kortfristiga skulder .. jag vet vilka lån som jag har bokfört lån taget till firman och respektive kortfristiga och lån taget till firman så min uppgift blir att ändra kontot långfristiga lån till lån taget till firman så alla de hamnar på samma konto 2300 och de kortfristiga så de är bokförda på rätt konto allihopa skall jag se över så inget ligger kvar då de belånade fakturorna är betalda och ligger på noll.. jag tror det är felet att jag bokfört på både konton långfristiga och avbetalning ...
tack för ett stort tålamod ....

Då kan vi konstatera att du ska bokföra dina lånebetalningar 

Debet 2300 för amorteringsdelen
Debet 8400 (84XX) för räntedelen
Kredit för det betalda totalbeloppet 

och då ska kontot för 2300 ändras men kontot för de kortfristiga skulderna ska inte påverkas av den konteringen och därutöver håller du koll på när ett lån blir så pass avbetalt så att bara den kortfristiga delen återstår så debiterar du det kontot vid amortering istället för 2300 🙂

Mikael

Tack
sivlai
MEDLEM

Du måste ha missat någon avbetalning när det gäller bokföringen eller kanske var en del en räntekostnad?
Ta ut en huvudbok på kontot och jämför med underlagen för amorteringen för lånet. Sen kan du göra en ev korrigering.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste skriva ut en lista, ett kontoutdrag från bokföringen, över det konto som lånet ligger på. Titta så alla amorteringar finns med. Förmodligen ligger det två en månad eller också så har bokningen hoppats över och ligger mot ett annat konto. Titta också på bankens kontoutdrag och se vilka datum de dragit pengarna eller vilka datum du betalat detta själv. Gå sedan till det datumet i bokföringen och se hur bokningen ligger.

Har pengarna dragits från bankkontot har de antingen bokats upp fel eller också har de inte bokats alls, alternativt två gånger.

Är det småsummor som diffar, kan det vara bankkostnader eller extraränta som banken dragit.

Lycka till!
//L