Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PAF___
MEDLEM

Fel i balanserat resultat i Årsredovisning

Jag gör årsredovisning för ett litet AB med eekonomi.

Under "Förvaltningsberättelse / Förändringar i eget kapital" skapar programmet balanserat resultat =  ingående balans 2022 + det som jag lade in efter stämman i jan 2022 (2099 D 2021 år resultat, 2898 K outtagen vinstutdelning och 2091 K balanserad vinst). Detta blir alltså utgående balans på 2091 31/12 2022, dvs exkl utdelning och balanserad vinst avseende 2022, som jag inte kan bokföra förrän i år (och inte innan jag gör Deklaration / Årsredovisning). 

"Balansräkning / Balanserat resultat" är i stället beräknat inklusive 2022 års resultat och beslut om utdelning vid årets stämma.

Eftersom resultaten blir olika ger programmet en varning. Jag tycker att den andra beräkningen är den riktiga, men programmet tillåter inte att jag korrigerar den första och jag måste lämna ifrån mig årsredovisningen med en "varning".

Eller vad gör jag för fel?

1 SVAR 1
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @PAF___

 

Tack för att du skriver in till oss! 

När programmet ger en varning så vill det upplysa dig om att något bör ses över innan du lämnar in din årsredovisning. I det här fallet rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult som får se över din bokföring så att allt blir rätt och riktigt för dig. 

 

Har du inte redan en redovisningskonsult så kan du hitta en i ditt närområde via länken Hitta revisor & redovisningsbyrå

Har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka till forumet! 

 

Jag önskar dig en fortsatt trevlig eftermiddag och en trevlig kväll! // Anton