Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel i rad vid import - Ekonomiöversikt

Hej

Jag använder både Visma eEkonomi samt Ekonomiöversikten för att kunna budgetera m.m.

Jag har bokfört löpande i eEkonomi och när jag går in i Ekonomiöversikten så kan jag bara se staplar för intäkter m.m. för månaderna jan-feb. men inte mars....

Går jag in under inställningar, väljer sedan import så får jag fram en översiktsbild där de misslyckade importerna av bokföringen från eEkonomi märks med en röd cirkel med ett utropstecken i. Klickar jag upp denna för att se ev. felmeddelande så får jag fram följande:

Rad 829: Raden innehåller tecken som inte är tillåtna i en SIE-fil.

Hur hittar jag detta/dessa tecken som inte är tillåtna i en SIE-fil ??

Jag har kört ut en SIE-4 fil och öppnat upp den för att kunna se ev. konstiga tecken - på rad 829, men då jag inte vet vad jag ska leta efter så famlar jag efter den berömda nålen....  🙂

Jag vill kunna ändra detta så jag kan använda Ekonomiöversikten.

Sen undrar jag varför det inte kommer fram ett felmeddelande om man döper ett verifikat eller liknande med ej tillåtna tecken, så slipper man få dessa felmeddelanden när man ska använda Ekonomiöversikten.

Hur löser vi detta ?

🙂

/ Per
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per

Jag har haft detta problem vid på tillfällen, vanligtvis pga att någon använder ett "konstigt" tecken på verifikationer eller liknande. Öppna upp SIE filen med typ Ultraedit eller Notepad++, och leta dig fram till rad 829. Då får du fram verifikationen och kan då se vad det är för problem.

Jag hoppas att min svar hjälper dig, och att den felaktiga verifikationen också är i en öppen månad, annars blir det problem :-).

Hälsningar Fredrik Wennergren
CFO @ Sileo Kapital AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per!

Det kan vara så som Fredrik skriver här ovan att det ligger något konstigt tecken som ställer till det. Det jag skulle vilja att du testar först är att gå in på tjänsten Ekonomiöversikt. Gå sedan in under fliken Inställningar - Import. Klicka sedan på knappen "Ta bort senaste räkenskapsår" tills du inte har några år kvar. Importera sedan på nytt bokföringsuppgifter ifrån eEkonomi till Ekonomiöversikt för att se om det löser problemet.

/Fredric 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ehhh.. typ så men ändå inte...

Jag har varit i kontakt med supporten i fredags och delvist löst problemet.
Fick superbra hjälp av Kalle Lindblad.

Vi kikade på SIE-filen och ingen av oss kunde se att det var fel på något konstigt tecken i den angivna raden.... Sen sa Kalle att jag skulle ta bort det senaste räkenskapsåret, vilket jag gjorde..  jag tog bort räkenskapsåren, 2016 och 2017. En del felmeddelanden var dock kvar i listan över felimporteringarna.

Försökte sedan  att importera 2016 från eEkonomi till Ekonomiöversikt... Såg inte 2016 alls i Ekonomiöversikt.

Försökte göra samma sak med 2017, detta syntes inte heller i Ekonomiöversikt.

Fel i rad 827 (tror jag det var) som felmeddelande vid dessa försök.

Nu kommer det roliga...

OM jag exporterar till en SIE fil, både 2016 och 2017, i eEkonomi och sen *importerar SIE-fil* under Inställningar - Import i Ekonomiöversikt.. ja då ser jag de inlästa räkenskapsåren.... och allt verkar var ok.

Detta borde dock inte vara möjligt om det var fel i rad 827 - förbjudet tecken i SIE-fil - då detta fel omöjliggör import av bokföringsdata från eEkonomi direkt till Ekonomiöversikt...

Så i mina ögon verkar det som om det blir någon konstig formatering eller liknande i samband med exporteringen av bokföringsuppgifterna till Ekonomiöversikt från eEkonomi...

/ Per
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per!

Om jag förstår dig rätt i ditt senaste inlägg så fungerar överföringen när du exporterar ut SIE-filer från eEkonomi och gör importen manuellt i Ekonomiöversikt. Men via den automatiska överföringen mellan tjänsterna får du fel vid importen.

Någon på supporten kommer att ta kontakt med dig så hoppas jag vi kan lösa problemet. 

/Malin