Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paul Stenvadet
UTFORSKARE

Fel intäktskonto vid skapande av faktura - eEkonomi

Hej!

När jag skapade en faktura råkade jag ange fel konto (3051 - Försäljn varor 25% sv). Jag skulle ha använt 3041 eftersom jag är konsult och säljer konsulttjänster. Hur korrigerar jag detta? Eller det kanske inte spelar någon roll i slutänden?

Med vänlig hälsning
Paul
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Felet är obetydligt i redovisningssammanhang. Momsrapporten blir rätt ändå

Jobbar du i Adm programmen och ännu inte journalfört fakturan kan du ta bort bocken i rutan Utskriven och ändra konto på raden där uppgifterna är registrerade och skriva ut den på nytt för egen del.

Mikael Pettersson
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Paul!

Du kan korrigera verifikationen om du önskar byta konto. Detta gör du under Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i 3051 under Korrigera. Detta lägger sig spegelvänt under Ny korrigeringsverifikation och du kan där ange konto 3041 istället.

Dock är det viktiga att kontot är inställt med korrekt momskod, som Mikael är inne på ovan. Som standard har 3051 och 3041 samma momskod (05). Så stämmer detta i ditt program kan du se förbi detta, om det inte är så att du önskar ha det samlat på ett och samma konto för att få en bra överblick i ex. transaktionanalysen. Då gör du enligt min beskrivning ovan.

Ha det fint!

Moa