Vi skaffade Visma Lön Smart och eEkonomi vid årsskiftet och igår gjorda jag första löneutbetalningen. När utbetalningen sedan automatiskt bokfördes i eEkonomi så krediterades den dock mot konto 1930. Vi använder inte 1930 utan har tidigare år i Visma Adminstration 200 bokfört utbetalningarna mot 2440 Leverantörsskulder och har sedan när överföringen har gjorts från banken debiterat 2440 och krediterat 1931 som är vårt bankkonto. Det gick inte heller att redigera verifikationen, utan jag fick lösa det med en ny verifikation som rättade denna.
Jag undrar ifall det går att ändra i systemet så att lönerna i framtiden krediteras 2440 istället för 1930. Eller, om det faktiskt är bättre bokföringsmässigt att inte göra så utan att dra det direkt från företagskontot och vi gjort lite fel tidigare, att ändra så att det krediteras från 1931. Jag hittade att jag kunde stänga av den automatiska bokföringen och göra det manuellt från och med nästa gång, men en av de bästa grejerna med att skaffa de nya systemen var just den automatiska synkningen så jag hade gärna behållit den om det går att göra rätt.