Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MP Malmö
MEDLEM

Fel konto registreras vid lönebokföring mellan Lön Smart och eEkonomi

Vi skaffade Visma Lön Smart och eEkonomi vid årsskiftet och igår gjorda jag första löneutbetalningen. När utbetalningen sedan automatiskt bokfördes i eEkonomi så krediterades den dock mot konto 1930. Vi använder inte 1930 utan har tidigare år i Visma Adminstration 200 bokfört utbetalningarna mot 2440 Leverantörsskulder och har sedan när överföringen har gjorts från banken debiterat 2440 och krediterat 1931 som är vårt bankkonto. Det gick inte heller att redigera verifikationen, utan jag fick lösa det med en ny verifikation som rättade denna.

 

Jag undrar ifall det går att ändra i systemet så att lönerna i framtiden krediteras 2440 istället för 1930. Eller, om det faktiskt är bättre bokföringsmässigt att inte göra så utan att dra det direkt från företagskontot och vi gjort lite fel tidigare, att ändra så att det krediteras från 1931. Jag hittade att jag kunde stänga av den automatiska bokföringen och göra det manuellt från och med nästa gång, men en av de bästa grejerna med att skaffa de nya systemen var just den automatiska synkningen så jag hade gärna behållit den om det går att göra rätt.

1 SVAR 1
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @MP Malmö

Jag skulle inte rekommendera dig att bokföra löneutbetalningarna mot 2440 som är leverantörsskulder. Jag rekommenderar dig istället att göra som du själv föreslår där att ta det direkt mot 1931 som är ert företagskort. Programmet är förinställt att det bokförs mot 1930 som är det vanligaste kontot för företagskort. Däremot kan du ändra via kassa och bankkonton att ditt 1931 är det primära företagskontot. Du gör denna inställningen via Inställningar - kassa och bankkonton - klicka på ditt 1931. Bocka i "primärt företagskonto" och spara. På så vis kommer det slå igenom för löneutbetalningen automatiskt. 

Du kan läsa vårt bokföringstips om att bokföra löner ifall du är intresserad av hur det ser ut. Du behöver inte tänka på kontona själv utan programmet löser det åt dig. Mer för att få en förståelse till varför det bokförs på detta sättet! 🙂 

Lycka till och hör av dig vid funderingar. 

Trevlig eftermiddag!