Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veranika
MEDLEM

Fel med obetalda fakturor i kontant metoden

Hej!

Det fungera inte programmet med obetalda fakturor i kontant metoden på rätt sätt. Ett företag använder kontant metoden och ett räkenskapsår är från 2022-06-01 till 2023-05-31. Även om alla inställningar är gjorda ingör all obetalda fakturor i resultatet och momsen.

Det behövs fixar.

Med vänliga hälsningar 

Veranika

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Obetalda ska bokföras per bokslutsdagen, när sista momsrapporten körs. Menar du att de bokförs löpande? 

Veranika
MEDLEM

Jag menar att obetalda fakturor räknar på konton 3041, i resultatrapport och momsrapport som vanliga betalda fakturor.   Ett företag använder kontant metoden och ett räkenskapsår är från 2022-06-01 till 2023-05-31 och obetalda fakturor från maj bokföra som betalda.  

AnnicaL
CHAMPION

Ja det är ju rätt, om fakturorna är från maj vilket är före bokslutsdagen. De lär inte vara bokförda som betalda utan ligger på konto 1510 Kundfordringar och ska komma med vid utskrift av obetalda fakturor om de ännu inte är betalda.

Men programmet göra fel. Ska ni åtgärda problemet i programmet?

AnnicaL
CHAMPION

Om maj-fakturor är intäktsförda i maj och bokslutsdagen är 31 maj är det inget fel i programmet! Det ska vara så.

Däremot, om senare fakturor som inte är betalda är med på 3041, är det konstigt om ni har bokslutsmetoden. Då bör du kontakta supporten. Men så har det aldrig blivit hos mina kunder med bokslutsmetoden utan det har alltid fungerat felfritt. 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Jag instämmer med Annicas svar och bekräftar att vi inte har några kända fel i programmet gällande detta. Om du trots detta upplever att det är fel så är det bäst du kontaktar oss via telefon så hjälper vi dig gärna vidare. 

Önskar er båda en härlig måndag. 
/Ebba 

Veranika
MEDLEM

Tack för din svar!
Jag ska kontakta med supporten för att ta bort alla mina tvivel

Med vänliga hälsningar

Veranika