Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jimmy_10
MEDLEM

Fel vid prisinläsning på vissa produkter resulterar i fel TG

Hej , 

Jag har ganska många produkter ( ca 8000 ) 

När jag har gjort prisjusteringar ( inläsning leverantörspris)  har det blivit fel på några artiklar och när jag kör ut försäljningsstatistiken blir det tokfel.

Jag har justerat dessa produkter på artikelkortet, men det verkar inte rapporterna ta hänsyn till.

Hur fixar jag till det ? 

Tack på förhand 🙂 

 

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Vill se till att jag förstår dig rätt. Du har ändrat inköpspriset på flera av dina artiklar, sedan tagit ut rapporten Försäljningsstatistik. Detta har du sedan justerat på varje artikel under Försäljning - Artiklar men när du tar ut rapporten för Försäljningsstatistik igen så förändras inte kolumnen för Inköpspris utefter det du angett manuellt på artikeln? 

Du får gärna bekräfta eller återkomma att jag förstått det rätt så ska jag kika närmre på vad som kan gått snett! 🙂 
 

Ha en fin dag och god fortsättning!
/My 

Hej , ja det det stämmer.

Inköpspriset är nu rätt efter manuell ändring , men i rapporten så får jag fortfarande fel.

Jag antar att det beror på datumet när artikeln är såld ? 

 

Tack , Mvh Jimmy 

Det stämmer, jag testade även detta hos mig och rapporten för försäljningsstatistiken utgår från fakturerad försäljning av artikeln kan man säga. Jag har skapat ett ärende på detta för jag kan förstå att du vill kunna få fram rapporten korrekt även om ändringen är manuell, jag kommer återkoppla till dig i tråden så fort jag vet mer vad som gäller. 

Under tiden får du ha en fin dag och god fortsättning! 🙂
/My 

Okej , då avvaktar vi så får jag önska ett gott nytt år 🙂 

 

Hej igen Jimmy och god fortsättning! 🙂

Nu har jag mer information att ge dig och det beror precis som vi var inne på tidigare vilket inköpspris artikeln hade när den fakturerades. Tanken med att kunna ändra manuellt är att du ska kunna uppdatera priset om en leverantör har ändrat sina priser. Låt säga att du köper en vara för 1000 kr från din leverantör och du säljer varan vid det tillfället, då kommer försäljningsstatistiken utgå från det inköpspriset. Sedan ändrar din leverantör inköpspris till 900 kr, du behöver då uppdatera priset på artikeln manuellt för att få rätt pris framåt men däremot uppdateras inte inköpspriset på försäljningsstatistiken retroaktivt eftersom priset va 1 000 kr vid försäljningstillfället. Med andra ord kommer rapporten uppdateras när du fakturerat den aktuella artikeln igen men innan dess så visas inköpspriset som var registrerat vid försäljningen. 

/My 

 

 

 

Hej och god fortsättning.

Ok , då har jag koll , 

Mvh Jimmy