Jag driver AB och gör momsredovisning årsvis. I momsredovisningen jag gjort i Visma i år har det dykt upp ett märkligt problem: Momspliktig försäljning redovisas inte, utan det står 0 i alla rutor under rubriken A, se screenshot nedan. Jag har redovisat försäljningen under konto "3011 - Försäljning tjänster inom Sverige, 25 % moms", så jag förstår inte varför den inte kommer med i momsrapporten.
Som tur är upptäcktes felet av Skatteverket. Jag får följande felmeddelande när jag försöker ladda upp filen till Skatteverket: "Det måste finnas ett belopp i något av fälten 05–08 (Momspliktig försäljning eller uttag), eftersom det finns ett belopp i något av fälten 10–12 (Utgående moms på försäljning eller uttag)."
Någon som kan förstå vad problemet beror på? Screenshot på momsrapporten .
Kontrollera att det står rätt momskod på transaktionerna på konto 3011. Kod 05 25% måste vara ifyllt på alla.
Hej!
Konto 3011 är inte inställd med momskod "05 (25 %)" utan det kommer säkert från nåt tidigare program du haft. Bättre att du använder 3041 för tjänster eller 3051 för varor. Använd gärna faktureringsdelen i Visma så väljs rätt konto med automatik.
Antingen går du in och byter till något av de konton jag föreslog på varje verifikation eller så lägger du till momskoden på varje verifikation.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.