Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt fakturanummer - eEkonomi

Hej,

Det här felet gissar jag är vanligt. Jag har råkat ge två olika kvitton/inköpsfakturor samma manuella löpnummer (2016-056) i bokföringen. Detta har även påverkat 3-4 efterkommande kvitton/fakturor, som nu har fel löpnummer.

Jag har tre frågor kring detta:
- Kan jag bara öppna dessa verifikationer (trots att de är bokförda) och korrigera löpnumren så att de stämmer - samt förstås ändra motsvarande på de fysiska kvittona och fakturautskrifterna? Saldomässigt stämmer allt, det är bara löpnumreringen som har blivit fel.
- Vimsa håller väl isär kvittona/fakturorna ändå med eget verifikationsnummer? Vad jag kan se så har de alla olika verifikationsnummer.
- Varför säger systemet inte till när man försöker bokföra med samma löpnummer (i mitt fall 2016-056)? Då hade jag ju märkt att jag höll på att göra fel och korrigerat innan jag bokförde. 

Tacksam för sedvanligt kloka svar och tips.

HälsningarMarcus

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-13.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marcus!

Är det eEkonomi ni arbetar i?

I eEkonomi får varje händelse ett enskilt verifikationsnummer, detta är löpande och går inte att korrigera. Förutom verifikationsnummer skriver du manuellt in ett leverantörsfakturanummer - detta är tänkt ska vara numret som står angivet på din leverantörsfaktura. Likaså kan du vid matchning vid inköp mot kvitto fylla i ett kvittonummer, detta är dock inte obligatoriskt. 

Jag ska försöka besvara dina frågor så gott det går:
1. Det du kan korrigera genom att öppna verifikationen är beskrivningen. Du kommer alltså inte kunna ändra fakturanummer på dina leverantörsfakturor du lagt in, utan kan istället korrigera beskrivningen på verifikationen. Vill du även korrigera fakturanumret, får du skapa en kreditfaktura - kvitta - och därefter skapa en ny leverantörsfaktura med korrekt fakturanummer. 

2. Varje enskild händelse får ett eget verifikationsnummer. Detta går inte att korrigera utan är löpande.

3. Försöker du skapa en leverantörsfaktura med ett leverantörsfakturanummer som redan finns registrerat, kommer programmet att säga till i form av en notifiering. 

Dock kommer programmet inte att känna av om du matchar ett kvitto och fyller i ett kvittonummer, att du redan har en leverantörsfaktura skapad med samma nummer. 

Hoppas detta besvarade dina frågor.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna,

Tack för svar. 

Ja, det är eEkonomi jag jobbar i.

Jag förstår att det skapas ett verifikationsnummer av systemet som är unikt. Min fråga gällde ju leverantörsfakturanumret/kvittonumret och jag tror att du har besvarat den. Jag får helt enkelt kvitta de felaktiga och lägga in dem på nytt med rätt nummer.

Men kan du inte kolla med era utvecklare om det går att skapa en funktion som säger till om jag försöker lägga in ett fakturanummer/kvittonummer som redan har använts? Då skulle man slippa det här problemet. Det känns spontant som att det borde vara enkelt för era utvecklare att fixa. 

Tack på förhand!

HälsningarMarcus
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ja, du kommer i detta läget att behöva skapa en identisk kreditfaktura och kvitta fakturorna mot varandra. Därefter kan du skapa om dina debetfakturor med korrekt fakturanummer.

Jag kan ta det vidare som ett förbättringsförslag som vi kan kolla på till en framtida uppdatering. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna