Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt uträknad moms vid utlandsbetalning.

Hej.

 

Detta scenario har existerat några år nu och börjat tröttna lite på att behöva jobba runt det...

Tänkte att själva poängen med att ha bokföringsförslag är att de ska assistera genom att lägga upp de konton man behöver man i just dessa falls så skapar det bara mer arbete.

 

Jag går till:

Kassa- och bankhändelser - Matcha Bankhändelse - Övrigt Uttag - Välj Kostnadstyp - Inköp av varor inom EU.

(Mitt sparade bokföringsförslag är enligt nedan)

K : 1930

D : 4056

 

Dessa momskonton läggs till automatiskt:

D : 2614

K : 2645

Helt korrekta konton, men, den automatiskt uträknade momsen blir felaktigt uträknad på dessa konton enligt:

 

Uttaget belopp: 220,99

 

K : 1930 - 176,79 kr

D : 4056 - 176,79 kr

D : 2614 - 44,20 kr

D : 2645 - 44,20 kr

 

Dvs, det angivna värdet i bankhändelsen Uttaget belopp dras det 20% moms och läggs i fältet för 4056 och från det värdet räknas sen värdet ut i fältet för 2614 samt 2645 vilket såklart blir fel och jag måste korrigera summan för konto 4056 för att kontona ska balansera.

 

Om jag däremot väljer egen kontering, skriver in 4056 som konto så kommer det fältet fyllas i med ursprungliga summan eftersom ingen summa dragits bort ännu och då läggs kontona 2614 samt 2645 till med korrekt moms och jag kan matcha bankhändelsen korrekt.

 

Jag kan också radera summan i fältet Uttaget belopp, trycka enter så att kontona nollas, därefter kan jag skriva in samma summa jag raderade och hela uträkningen blir korrekt på alla konton.

Det går dock inte att skriva in samma summa som redan står i fältet Uttaget belopp utan det måste skrivas in något annat än det som står där för att någon form av uträkning ska ske, och därefter kan jag lägga in den summa som bankhändelsen har och då räknas alla konton om och uträkningen blir korrekt.

 

Detta gäller även för utlandsbetalningar av varor på konto 4051.

 

Bokföringsförslag Övrigt UttagBokföringsförslag Övrigt UttagNär mitt bokföringsförslag för kostnadstyp väljs fylls i kontona felaktigtNär mitt bokföringsförslag för kostnadstyp väljs fylls i kontona felaktigtEgen kontering, konto 4056, fyll i hela summan för händelsen.Egen kontering, konto 4056, fyll i hela summan för händelsen.Samtliga konton läggs till och räknas ut korrekt när man väljer egen kontering, konto 4056 (eller 4051)Samtliga konton läggs till och räknas ut korrekt när man väljer egen kontering, konto 4056 (eller 4051)Finns ytterligare en workaround; Raderar man det markerade fältet, trycker enter så nollas värdet i alla konton.Finns ytterligare en workaround; Raderar man det markerade fältet, trycker enter så nollas värdet i alla konton.När Uttaget belopp först nollats (eller ändrats) så kan man skriva tillbaka det ursprungliga värdet i Uttaget belopp och alla händelser läggs in korrekt och händelsen kan matchas eftersom kontona nu balanserar.När Uttaget belopp först nollats (eller ändrats) så kan man skriva tillbaka det ursprungliga värdet i Uttaget belopp och alla händelser läggs in korrekt och händelsen kan matchas eftersom kontona nu balanserar.

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Först och främst så vill jag tacka för en väldigt bra beskrivning av ditt problem, jag kan förstå att det tar extra tid när dessa typer av inköp ska matchas. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer se över det, jag kommer sedan att återkoppla till dig här så fort jag har mer information till dig. 

Du får ha en fin tisdag sålänge! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

 

Kom just ihåg att ett relaterat fel även sker när man lägger in konto 4051.

Så fort man skriver in ett värde i ett fält med kontot 4051 så kommer konton för moms läggas till.

Men, det är konto:

D 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

K 2615 - Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-land, 25%

 

Borde det inte vara

K 2655 - Beräknad utgående moms på varuförvärv från utlandet, 25% ?

När jag gör momsrapporten blir det nämligen en varning på alla bankhändelser med 4051, 2645 och 2615 och det är rimligen 2615 som ska vara 2655. När jag korrigerar en verifikation med ovan nämnd varning så försvinner varningen för verifikationen och jag kan göra momsrapporten utan varningar.

 

Kanske fungerar ändå, men det genererar en varning i momsrapporten.Kanske fungerar ändå, men det genererar en varning i momsrapporten.Varningen försvinner om jag flyttar summan från 2645 till 2655.Varningen försvinner om jag flyttar summan från 2645 till 2655.

konto 4051 bör nog ha momskod 22, och se nedan det som bokförs för importen (moms/tull)

 

4545Beskattningsunderlag vid import 25%50
4546Beskattningsunderlag vid import 12%50
4547Beskattningsunderlag vid import 6%50
4549Motkonto beskattningsunderlag importIngen momskod