Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felbokning av leverantörsbetalning - eEkonomi

Jag skulle kvitta bort 2 leverantörsfakturor per den 31/12-2016 men fick datum på 2017. Sedan gjorde jag korrigeringsverifikat på dessa betalningar. Men betalningen ligger kvar och jag vill ju ha in de på 2016. Hur gör jag? Sedan finns det kvar 2 st utlandsinbetalningar som jag har bokat mot kursvinst/kursförlust. Hur ska jag boka bort de från kundreskontran?

Lena
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om både debetfakturan och kreditfakturan låg på 20161231 så är det inga problem. Är 20161231 en låst period i ditt program? Är den det bör du vid kvittningen fått ett meddelande som säger; Fakturans datum ligger i en låst period. Dagens datum förslås som verifikationsdatum. Det enda som händer är egentligen att kvittningsverifikationen hamnar på ett datum i 2017. Var det själv kvittningsverifikationen som hamnade på 2016 som du korrigerade? Det som händer med en faktura när man kvittar den är att den lägger sig med status Betald under Alla leverantörsfakturor, så är det det du menar så kommer du fortfarande se fakturorna där under. 

Dessa två utlandsinbetalningar, har du bokfört dom manuellt eller hur har du gjort med dom? Om det finns matchande kundfakturor under Försäljning - Kundfakturor bör du bokföra inbetalningarna mot dessa via Kassa och bankhändelser. Är fakturan skapad i en annan valuta än SEK kan du under Kassa och bankhändelser bocka i Utlandsbetalning just för att programmet då sköter bokföringen av eventuell valutavinst/förlust. 

/Moa