Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik41
MEDLEM

Felmeddelande ingående anskaffningsvärde inventarier

Jag håller på med årsbokslut och får felmeddelande angående mina inventarier. Jag hade inför året inga inventarier men har under året införskaffat några. Vore tacksam om någon kan hjälpa mig förstå var jag gör tankevurpan och fyller i fel.

 

Skärmavbild 2022-08-01 kl. 10.18.54.png

Skärmavbild 2022-08-01 kl. 10.17.42.png

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Tidigare redovisade anskaffningsvärden (68 000) och avskrivningar (-68 000) i kolumn 21-04-30 måste föras vidare som Ingående anskaffningsvärde respektive Ingående avskrivningar även om det bokförda värdet är lika med 0.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för hjälpen!
En följdfråga så här ett par år senare. Kommer tidigare anskaffningsvärden för alltid följa med i bokföringen även om de är avskrivna? I noterna på årsredovisningen är det summerat så ju längre bolaget finns så kan den summan bli väldigt stor även om allt skulle kunna vara avskrivet?

Hej

Det går att nolla det som är helt avskrivet i bokföringen så man slipper ha kvar det i bokföringen.

Om jag tar ett exempel.

Vid årets slut 2023 så finns det ett anskaffningsvärde på 68 000 på konto 1221 och det avskrivna beloppet på - 68 000 finns på konto 1229.
Då går det att göra en manuell omföring i 2024 på följande sätt för att bokföra bort båda summorna.

1221 Kredit 68 000
1229 Debet 68 000

På så sätt nollas dessa summor från båda kontona.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej

 

Inte säker på att jag delar din uppfattning om att bokföra bort anläggningstillgångar som är helt avskrivna. Så länge de används och ger ekonomisk vinning bör de vara kvar i både bokföring och anläggningsregister.

 

Om de däremot säljs eller utrangeras ska de bokföras bort.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

Orsaken till det är att jag var lite snabb på att svara tidigare. Det är som Roffakab skriver att det inte skall bokföras bort innan de kaseras helt eller säljs av. 

När de säljs av eller kasseras så skall de även bort ur anläggninsregistret. Så frågan är om de ligger kvar i anläggningsregistret?

Mitt råd är att du ångrar de manuella konteringarna du gjort och låter det vara kvar belopp på 1220 och 1229 tills de kasseras eller säljas. 

Sedan använder du anläggningsregistrets funktion för att ta bort dem ur eEkonomi,



 

Tack för snabbt svar men det är här jag inte förstår varför jag får felmeddelande vid årsbokslutet och manuellt måste ta med dessa 68.000 kr. Mitt anläggningsregister ser ut enligt bilden nedan, de 4 utrangerade är de som tillsammans summeras till 68.000 kr. 

 

Verifikationerna för utrangering är konterad så som du skriver ovan.
1221: Kredit  (jag har använt 1220 men borde inte spela någon roll): 

1229: DebitVisma.png