Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Filnamn och tolkning av fakturor "spretar", inkonsekvent

Hej,

Tar upp två saker

  • Filnamn, uppladdning vs mejl till VISMA-Skanneradressen
  • Tolkning av faktura

Det är inkonsekvent hur det fungerar i båda punkterna

 

Filnamn

Drar jag och släpper eller laddar upp en faktura med detta namn så protesterar Visma om otillåtna tecken, "Faktura,8189522565,362009,bolagsnamn-20220608105303.PDF"

Mejlar jag dock samma faktura till skanneradress så kommer den in som den ska och den visas tom med de tecken som inte tillåts.

Mikaelstergren_0-1655184692377.png

Varför kan jag då inte ladda upp (eller dra och släppa) denna faktura när eEkonomi bevisligen inte har problem när filen kommer in som mejl?

 

Tolkning

In-mejlad faktura tolkas inte utan kommer in helt blank och bara som bild.

Samma faktura som laddas upp tolkas.

Förstår inte skillnaden här. Varför tolkas inte fakturan när den kommer in och hamnar på samma ställe som man laddar upp till?

Varför finns det inte en funktion att "be" om att den ska tolkas om den är otolkad?

 

Mvh, micce

 

 

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael!

Vill bara uppdatera dig om att vi har sett din tråd och kommer att besvara den så snart vi har fått mer information från teamet. 

 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael! 

Då har jag fått lite mer information att dela med mig av från teamet. 

 

Filnamn

Det är två helt olika funktioner mellan Scanner och att drag and droppa in filen i Visma eEkonomi. Man kan således inte jämföra dessa två funktioner med varandra. När man mejlar underlagen laddas det upp via Scanner, men när man drag and droppar direkt i Visma eEkonomi kan programmet inte tolka dessa tecken. Det är helt enkelt så det fungerar men vi kan gärna ta det med oss som ett utvecklingsförslag. 

 

Tolkning

Även här är det två helt olika funktioner. När fakturan mejlas in går den via scanner appen och där sker tolkningen inne i appen och inte Visma eEkonomi. Eftersom fakturan inte mellanlandar i appen innan den skickas till Visma eEkonomi så kommer programmet inte att tolka den. Laddar man dock upp den direkt via drag and drop, eller in i Visma eEkonomi direkt utanför scanner, så kommer det tolkas eftersom att då tolkas det från Visma eEkonomis håll. Om du istället vill mejla kan vi rekommendera den nya funktionen för att mejla in fakturor, då tolkas de. Läs gärna mer i tipset 

Ny tjänst för att ta emot underlag via mejl direkt in i Visma eEkonomi

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Hej,

 

Aha man måste "köpa" funktionen...

 

Nåja för en användare så följer det ingen logik att inkomna dokument behandlas olika beroende på vilken väg de tar sig in. Dvs filnamn (vilket är mest underligt) och tolkning. För användarvänlighetens skull hoppas jag för er del att ni betänker era 3kr/underlag och gör er app funktionell med bas funktioner och med det gör den mindre förvirrande.

 

Filnamn. Har postat om det tidigare att detta är knasigt att den inte tar vissa tecken. Det är ju himla smidigt att dra och släppa direkt från Outlook in i appen där filnamnen inte är "fel". Är de fel så är det ju ett himla mek. Spara filen, byta namn på filen och sedan dra och släppa in den i appen.

Men kommer det in via skanner så accepterar den dessa tecken. Detta bör ni i alla fall lägga som en förbättring så man slipper hålla på och döpa om filer för att kunna ladda upp dem.

 

Trevlig midsommar!

Mikael Östergren
UTFORSKARE

En klassisk "bump" då ni inte verkar svara.

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael!

Självklart ska vi svara dig och jag ber om ursäkt för vi inte gjort det. Jag öppnar ditt ärendet igen och så hör vi av oss när det finns mer information från teamet. Vill bara flagga för att det kan ta lite längre tid än vanligt så här i semestertider men det är klart att du ska få svar. 

 

Önskar dig en fin dag och tack för att du påminde oss.

//Tinna

Hej,

Det som är primärt är ju att få ert system att ta filnamn lika på båda sätten att få in underlag. Är helt införstådd med att de kommer in igenom olika system men bevisligen fixar systemet filer med vissa tecken ena vägen men inte den andra.

Det var det som ledde mig till att posta i första skedet. Det är så tradigt att byta namn på inkomna fakturor med mejl och skickar jag in dem genom skanner-mejl-adressen så tolkas de inte.

Se exempel i första posten här.

 

Så #1 fixa så att dra och släpp / ladda upp underlag hanterar samma filnamn som skanner-inkommande.

 

Mvh och fortsatt trevlig sommar.

Hej Mikael! 

Tack för att du delar med dig av din kunskap och ger oss bra input som jag tar vidare till teamet. Vi ser gärna att du lämnar ett önskemål direkt till våra utveckare av Visma eEkonomi. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 


Välkommen att höra av dig och ha en fin sommar!

//Tinna

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Detta är sedan långt tillbaka inskickat som förslag/ändring men återkoppling har jag inte sett till.

Så jag föreslår att ni själva tar denna tråd och planterar den i er kö på förslag, kanske tom lägga den till redan inskickat förslag.