Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Flera leverantörer med samma Organisationsnummer - eEkonomi

Jag har ibland stött på följande felmeddelande när jag skall kontera en mottagen e-faktura:
-------------------------------------------
Programmet kan inte välja en leverantör då det finns flera leverantörer med samma Organisationsnummer.
-------------------------------------------
Därefter så har man en bland ruta i fältet för leverantör. När man klickar där så får man ett val på samtliga aktiva leverantörer.

I ett första steg så skulle jag skulle vilja att urvalet begränsades till de leverantörer som delar organisationsnummer istället för en komplett lista med flera alternativ som systemet vet är fel.

I ett andra steg så skulle jag gärna se att dessa händelser loggades och användes som bas för att förbättra algoritmen så att man slipper problemet helt och hållet.
2 SVAR 2
ANSTÄLLD

Re: Flera leverantörer med samma Organisationsnummer - eEkonomi

Hej Jonas,

Tack för ditt önskemål, förstår om det vore smidigt.
Vill gärna att du utvecklar lite:
Hur många leverantörer har du som delar organisationsnummerr?
Är det i så fall olika avdelningar hos en och samma leverantör eller hur har ni delat upp dem?
Vad är anledningen till att ni lagt in olika leverantörer med samma organisationsnummer från början?
Är det väldigt ofta dessa olika avdelningar skickar fakturor så att du upplever det återkommande eller sker det någon gång ibland?
Vilken algoritm hade du velat förbättra (t.ex kostnadskontoförslagen från tidigare faktura från samma leverantör)?
Får du in fakturor direkt som e-fakturor eller scannas dem via scanningscentralen (kanske kommer som mejlade till org.nr@autoinvoice-adressen) först?
Är det ofta samma saker ni betalar till leverantören med olika organisationsnummer eller är det ofta ni byter kostnaskontot som ges som förslag?

Ha en trevlig dag!

/Sofia 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Flera leverantörer med samma Organisationsnummer - eEkonomi

Just nu är det nog bara två tror jag. I mitt fall är det Handelsbanken BusinessCard och Handelsbanken AB (för leasingbil). Men jag har även stött på det för Vimla och Telenor (tror jag att det var).

Jag får leasing faktura från Handelsbanken AB varje månad och det är via e-faktura, inte scanningscentralen. Handelsbanken BusinessCard stöder ännu inte e-faktura.

Algoritmen jag vill förbättra är den som idag enbart tittar på organisationsnummer och sedan ger upp om de är samma. Det borde finnas fler attribut att undersöka så att man kan uppnå unikhet.